ادویه لوبیا پلو چیست ؟ + پیشنهاد ترکیب بهترین ادویه‌ها

ساخت وبلاگ

لوبیا پلو یکی از غذاهای محبوب و پرطرفدار در فرهنگ غذایی ایران است و ما در کتاب کاله بارها روش تهیه آن را با مواد مختلف گفته‌ایم. یکی از عواملی که به طعم و مزه منحصر به فرد لوبیا پلو کمک می‌کند، استفاده از ادویه‌های مختلف است. در این مقاله، به برخی از ادویه‌های رایج و معمول برای طرز تهیه لوبیا پلو پرداخته خواهد شد و نحوه استفاده صحیح از آن‌ها برای بهبود طعم و عطر این غذا را توضیح خواهیم داد.

بهترین ادویه های لوبیا پلو

ادویه مناسب برای تهیه و پخت لوبیا پلو

لوبیا پلو غذایی است که با ترکیبی از برنج، لوبیا سبز و ادویه‌های خاص تهیه می‌شود. اما یکی از عواملی که لوبیا پلو را به یک غذای منحصر به فرد تبدیل می‌کند، استفاده از ادویه‌های خاص و طعم‌دهنده‌های متنوع است.

زعفران، اصلی‌ترین ادویه همه پلوها

زعفران یکی از ادویه‌های اصلی و البته گران‌قیمت در فرهنگ آشپزی ما ایرانی‌هاست. اما زعفران در لوبیا پلو معجزه می‌کند. به عبارتی با افزودن مقداری زعفران دم کرده به این غذا می‌توانید طعم و رنگ زیبایی را به این غذا ببخشید. بهتر است زعفران را قبل از پخت لوبیا، در آب خیس و به عبارتی دم کرده و سپس اضافه کنید تا طعم و رنگش بهتر جذب شود.

دارچین، دلپذیرترین گزینه

دارچین یک ادویه گرم و دلپذیر است که طعم این غذا را تحت تاثیر قرار می‌دهد. شما می‌توانید از چوب دارچین برای مایه لوبیا پلو استفاده کنید و قبل از سرو آن را از مایه خارج کنید، یا از پودر دارچین استفاده کنید. این گزینه، طعمی دلپذیر و رایحه‌ای دلنشین به این قاطی‌پلوی خوشمزه می‌بخشد. در طرز تهیه لوبیا پلو با مرغ مجلسی یکی از مهمترین‌ها برای طعم دادن به غذا همین دارچین است.

زیره، مناسب خاص‌پسندان

زیره ادویه‌ای است که به این غذای خوشمزه عطر خاصی می‌بخشد. می‌توانید زیره را قبل از پخت لوبیاپلو روی برنج آن اضافه کنید و بگذارید در مرحله دم کردن این پلوی خوشمزه بپزد. از طرف دیگر برای تهیه این غذا می‌توانید هم از پودر زیره استفاده کنید هم از زیره کامل.

هل، متفاوت اما جذاب

هل یکی دیگر از ادویه‌هایی است که در این غذا به کار می‌رود. طعم تند و شیرین هل، لوبیاپلو را تکمیل می‌کند و به آن یک بعد جدید از طعم می‌بخشد.

همان‌طور که تا حالا دیدید ادویه‌های استفاده شده در تهیه این غذا نقش به‌سزایی در تعیین طعم و عطر این غذا دارند. زعفران، دارچین، هل و زیره تنها چند مثال از گزینه‌هایی هستند که می‌توانند این پلوی خوشمزه را به یک غذای لذیذ و خاص تبدیل کنند. با استفاده مناسب از این موارد می‌توانید لوبیاپلویی شگفت‌انگیز و با طعمی استثنایی درست کنید.

زنجبیل، گرم اما اختیاری

زنجبیل از آن دسته ادویه‌های گرمی است که به صورت اختیاری می‌توانید از آن در تهیه لوبیاپلو استفاده کنید یا نکنید. اما بد نیست برای متعادل کردن برنج و لوبیا که هر دو سرد هستند حتما مقداری از زنجبیل هم در مایه این پلو بریزید.

میخک، ادویه خوش عطر

میخک یک ادویه قوی است که می‌توانید آن را همراه با سایر ادویه‌ها یعنی هل، زیره، دارچین به این پلو اضافه کنید. فقط مهم است که در استفاده از میخک، میزان مناسب را انتخاب کنید چون طعم میخک قوی است و ممکن است اگر زیاده‌روی کنید، طعمش بر کل طعم‌های موجود در غذا غلبه کند.

فلفل سیاه و قرمز بهترین گزینه برای تند کردن پلو

فلفل سیاه و قرمز هم از آن دسته ادویه‌هایی هستند که تقریبا در همه غذاها کاربرد دارند فقط باید میزان استفاده از آن‌ها را بخاطر طعم تندشان با توجه به ذائقه خود کم و زیاد کنید. اما بهتر است از اضافه کردن آن به لوبیاپلو غافل نشوید.

ادویه کاری، ادویه‌ای مخلوط و مناسب انواع پلو

ادویه کاری که مخلوطی از ادویه‌های مختلف است شامل دارچین، زردچوبه، هل، فلفل سیاه، زنجبیل و غیره می‌شود. شما می‌توانید از این مورد به عنوان یک گزینه مناسب برای طرز تهیه لوبیاپلو با سویا با خیال راحت استفاده کنید. نکته مهم در استفاده از کاری به عنوان ادویه این غذا، این است که در استفاده از آن، مقدار مناسب را رعایت کنید.

ادویه لوبیا پلو ترکیبی

ادویه لوبیا پلو ترکیبی

اگر فرصت ندارید و می‌خواهید لوبیا پلو خود را در سریع‌ترین زمان ممکن بپزید یا جای نگه داشتن ادویه‌های متفاوت را ندارید و می‌خواهید یک ادویه کلی برای این غذا داشته باشید می‌توانید ادویه ترکیبی که در عطاری‌ها یا مغازه‌های خواربارفروشی وجود دارد را خریداری کنید و به این ترتیب از یک ترکیب کلی به عنوان ادویه لوبیاپلو استفاده کنید. اما اگر دوست دارید ادویه ترکیبی این غذا را خودتان درست کنید. در ادامه طرز تهیه ادویه ترکیبی لوبیاپلو را با هم مرور می‌کنیم.

مواد لازم برای تهیه ادویه لوبیا پلو

  • نمک
  • فلفل سیاه
  • زردچوبه
  • هل
  • زیره
  • دارچین
  • کاری
  • زنجبیل

روش تهیه ادویه ترکیبی لوبیا پلو

  1. میزان یکسانی از زردچوبه، هل، زیره، دارچین، کاری و زنجبیل را در آسیاب بریزید و بگذارید خوب با هم ترکیب شوند.
  2. حالا که همه موارد خوب ترکیب شدند، مقداری نمک و فلفل سیاه و البته فلفل قرمز را هم به میزان دلخواه به مواد مخلوط بالا اضافه کنید و همه‌ مواد را به خوبی با یکدیگر مخلوط کنید تا ترکیبی یکنواخت به دست آید. ادویه ترکیبی شما آماده است و می‌توانید سری بعدی که خواستید لوبیاپلو بپزید از آن استفاده کنید.

نکته: همان‌طور که دیدید این ادویه ترکیبی همه گزینه‌های مناسب لوبیاپلو به جز زعفران را دارد. واقعیت این است زعفران بهتر است تنها مصرف شود و البته باید حتما دم شود تا عطر و طعم جادویی خودش را به لوبیا پلوی شما بدهد.

طرز تهیه لوبیا پلو ساده و خوشمزه

حالا که طرز تهیه ادویه مناسب برای این غذا را یاد گرفتید خوب است طرز تهیه آن را هم مرور کنید. پس ابتدا مواد لازمش را بررسی می‌کنیم و بعد به سراغ طرز تهیه‌اش می‌رویم.

مواد لازم برای تهیه لوبیا پلو با ادویه لوبیا پلو مناسب

مواد لازم برای تهیه لوبیا پلو

  • لوبیا سبز
  • گوشت چرخ‌کرده
  • رب گوجه
  • پیاز
  • سیر
  • ادویه مناسب

طرز تهیه لوبیا پلو

قبلا در کتاب کاله طرز تهیه لوبیا پلو با مرغ ریش ریش را مرور کرده‌ایم اما رایج‌ترین شیوه تهیه و پخت این غذا این است که ابتدا پیاز مورد نیاز این غذا را تفت دهید و بعد زردچوبه لازم را اضافه کنید، سپس گوشت چرخ‌کرده را اضافه کرده خوب تفت دهید تا رنگش عوض شود و بعد لوبیای سبز پخته شده را اضافه کنید و ادویه‌ ترکیبی لوبیا پلو یا گزینه‌های معرفی شده در بالا را به مواد میانی اضافه کنید و اجازه دهید خوب به خرد مواد برود. بعد هم برنج را آبکش کرده و لوبیا پلو را دم کنید.

طرز تهیه لوبیا پلو با ادویه لوبیا پلو

روشی که در بالا برای پخت لوبیا پلو گفتیم یکی از روش‌های مختلف پخت این غذاست. شما در تهیه این غذا دستتان باز است که گوشت را حذف کنید و اگر گیاهخوارید یا رژیم بدون گوشت دارید لوبیا پلو بدون گوشت بپزید یا حتی از سویا یا مرغ استفاده کنید.

The post ادویه لوبیا پلو چیست ؟ + پیشنهاد ترکیب بهترین ادویه‌ها appeared first on کتاب کاله.

تبریک سال ۱۴۰۰ + اس ام اس، متن و عکس...
ما را در سایت تبریک سال ۱۴۰۰ + اس ام اس، متن و عکس دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد جواد عظیم بازدید : 93 تاريخ : سه شنبه 27 تير 1402 ساعت: 13:43