کالری کشک بادمجان چقدر است ؟ – رژیمی، کبابی، آب پز و در هر قاشق

ساخت وبلاگ

کشک بادمجان یک غذای پرطرفدار در ایران است و از ترکیبات مغذی متنوعی برخوردار است که می‌تواند به سلامتی کمک کند. در مقالات گذشته طرز تهیه کشک بادمجان را با هم مرور کردیم و اینجا می‌خواهیم ترکیبات مغذی و میزان کالری کشک بادمجان را بررسی کنیم.

ترکیبات مغذی کشک بادمجان

کشک بادمجان یا دیپ بادمجان حاوی مجموعه‌ای از ترکیبات مغذی است که به سلامتی کمک می‌کند. این ترکیبات مغذی شامل ویتامین‌ها، مواد معدنی، فیبر، آنتی‌اکسیدان‌ها و ترکیبات فیتوشیمیایی مختلف است. به عنوان مثال، این غذا منبع خوبی از ویتامین C، ویتامین K، ویتامین B6، فولات، کلسیم و پتاسیم است.

به طور کلی می‌توان گفت دیپ بادمجان یک غذای پرطرفدار است که با وجود ترکیبات مغذی مثل کشک، بادمجان، پیاز و گردو حاوی ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبر است، البته اگر به شیوه درست و اصولی پخته شود. بنابراین اگر دنبال رژیم غذایی سالم هستید حتما مصرف منظم این غذای خوشمزه را در برنامه غذایی‌تان قرار دهید.

میزان کالری کشک بادمجان

میزان کالری کشک بادمجان

این دیپ خوشمزه از نظر میزان کالری یک غذای سبک و کم چرب است، البته اگر تا حد ممکن بادمجان کبابی استفاده کنید و هنگام سرخ کردنِ پیاز و نعناع از روغن کمتری استفاده کنید. اما به طور معمول، هر ۱۰۰ گرم کشک بادمجان تقریبا حاوی ۱۰۰-۱۵۰ کالری است. این مقدار معمولا بر اساس روش پخت و نوع مواد افزوده شده متغیر است.

بنابراین در صورتی که بخواهید میزان کالری مصرفی خود را کاهش دهید بهتر است هنگام تهیه این غذا از روش‌های پخت سبک‌تر مثل آبپز کردن یا بخارپز کردن بادمجان استفاده کنید. اما در کل مطمئن باشید که مصرف کشک بادمجان در رژیم غذایی کم‌کالری و کنترل وزن می‌تواند مفید باشد.

کالری کشک بادمجان هر قاشق

مقدار کالری در هر قاشق از این غذا به اندازه آن قاشق و حجمش بستگی دارد. اما معمولا هر قاشق غذاخوری با حدود ۱۵ گرم کشک بادمجان تقریبا ۱۰ تا ۲۰ کالری دارد.

کالری کشک بادمجان کبابی

میزان کالری این مدل پخت هم وابسته به روش آماده‌سازی و ترکیبات مورد استفاده است. در حالت کلی، هر قاشق از این غذا به صورت کبابی حدودا ۲۰ تا ۳۰ کالری دارد.

کالری کشک بادمجان رژیمی و آب پز

کشک بادمجان رژیمی معمولا با استفاده از مواد کم چرب تهیه می‌شود. بنابریاین در هر قاشق کشک بادمجان رژیمی حدود ۱۰ تا ۲۰ کالری خواهد بود.

کالری کشک بادمجان با گردو

افزودن گردو به کشک بادمجان ممکن است میزان کالری را افزایش دهد بنابراین به طور معمول، هر قاشق کشک بادمجان با گردو حدود ۳۰ تا ۵۰ کالری دارد.

عوامل موثر در میزان کالری کشک بادمجان

میزان کالری کشک بادمجان ممکن است تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار بگیرد. در ادامه، عواملی موثر را بررسی می‌کنیم:

  1. محتوای چربی: مقدار چربی موجود در این دیپ می‌تواند میزان آن را افزوده یا کاهش دهد. چربی‌های اضافی مانند روغن مورد استفاده در تهیه بادمجان، پیاز و نعناع هم در این مسئله موثر هستند.
  2. روش پخت: روش پخت این غذا هم می‌تواند تاثیر زیادی در میزان کالری داشته باشد. به عنوان مثال، دیپ بادمجانی که سرخ شده یا کبابی شده کالری بیشتری نسبت به نسخه‌های آبپز یا رژیمی دارند.
  3. ترکیبات دیگر: ممکن است در تهیه این غذا از ترکیبات دیگری مانند گوجه فرنگی، پیاز، نمک و ادویه‌جات استفاده شود. این ترکیبات هم می‌توانند همه چیز این غذا را تحت تاثیر قرار دهند.

در نهایت، برای دانستن مقدار دقیق کالری بهتر است از منابع معتبر تغذیه مانند برچسب محصولات مثل کشک و البته پیاز سرخ شده آماده استفاده کنید یا بانک‌های اطلاعات تغذیه را بررسی کنید یا در نهایت از پزشک تغذیه خود بپرسید.

فواید و خواص کشک بادمجان

کشک بادمجان به خاطر داشتن کشک که یک ماده لبنی پرخاصیت است و البته وجود بادمجان و گردو بسیار مغذی است. اما اصلی‌ترین خواص این غذا شامل موارد زیر است:

حفظ سلامت قلب: ترکیبات فیتوشیمیایی موجود در کشک بادمجان، مانند آنتوسیانین‌ها و فلاونوئیدها می‌توانند به حفظ سلامت قلب کمک کنند. آن‌ها می‌توانند همچنین فشار خون را کاهش داده و از خطر بروز بیماری‌های قلبی عروقی بکاهند.

تقویت سیستم ایمنی: ویتامین C و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در کشک بادمجان هم می‌توانند به سیستم ایمنی بدن کمک کنند و به این ترتیب از ایجاد عوامل آسیب‌رسان به ارگان‌های بدن محافظت کنند.

حفظ سلامت سیستم گوارش : فیبر موجود در کشک بادمجان می‌تواند در بهبود عملکرد سیستم گوارش و پیشگیری از مشکلات مربوط به روده‌ها موثر باشد.

کنترل قند خون: این غذا دارای اندکی قند و مقدار مناسبی فیبر است که می‌تواند در کنترل قند خون مفید باشد و افزایش آهسته قند خون را تسهیل کند.

The post کالری کشک بادمجان چقدر است ؟ – رژیمی، کبابی، آب پز و در هر قاشق appeared first on کتاب کاله.

تبریک سال ۱۴۰۰ + اس ام اس، متن و عکس...
ما را در سایت تبریک سال ۱۴۰۰ + اس ام اس، متن و عکس دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد جواد عظیم بازدید : 77 تاريخ : سه شنبه 27 تير 1402 ساعت: 13:43