بلاک چین چیست؟ هر آنچه که باید درباره بلاک چین بدانید

ساخت وبلاگ

فهرست محتوا

با همه‌گیری اینترنت و پیشرفت تکنولوژی، روند معاملات و سرمایه‌گذاری هم شکل جدیدی به خود گرفته است. اگر تا دیروز ارزهای ملی مثل دلار، یورو، پوند و… واحد سنجش سرمایه بین‌المللی بود، امروز ارزهایی از فضای اینترنت و دیجیتال هم به جهان معرفی شده است. ارز دیجیتال چند سالی است که با نام‌های مختلف بر سر زبان‌ها افتاده است و سرمایه‌گذاران با پدیده‌ای با عنوان رمز ارز روبه‌رو شده‌اند. در کنار ارز دیجیتالی، اصطلاح بلاک'>بلاک‌چین'>چین هم به گوش بسیاری رسیده است، اما شاید هنوز درباره آن اطلاعات کافی نداشته باشید و بخواهید بدانید که بلاک چین چیست و چه ارتباطی با ارز دیجیتالی دارد. برای آشنایی با این فناوری روز دنیا این مطلب از مجله لندو را از دست ندهید.

بلاک چین چیست؟

اطلاعات هر تراکنش انجام شده با ارزهای دیجیتالی مثل بیت‌کوین و… در واحدهایی به‌نام بلاک ذخیره می‌شوند. این ارزهای دیجیتالی، فرصت تجارت جدیدی را فراهم کرده‌اند که باید با توجه به نوسانات بازار رمز ارز و موقعیت زمانی و مکانی، به سراغ بهترین نوع آن برای سرمایه‌گذاری بروید. اگر قصد ورود به این بازار را دارید، با مطالعه مطلب بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری در ایران می‌توانید از روش‌های رسیدن به سود بالا آگاهی بیشتر پیدا کنید.

در ایران و در هر کشور دیگری که باشید، تراکنش‌های رمز ارزی شما در واحدهای بلاک ذخیره می‌شوند. بلاک‌چین زنجیره‌ای از این واحدهاست. داده‌های هر تراکنش بعد از ذخیره در به انتهای زنجیره اضافه می‌شود. زنجیرها‌ در فضایی به‌نام گره نگهداری می‌شوند و این گره‌ها نقاط اتصال اجزای شبکه است. با وجود حجم بالای اطلاعات، پیوستگی آن‌ها به‌هم و ازدیاد گره‌ها، دقت و ترتیب شبکه بلاک چین همچنان بسیار بالاست.

با کمک سیستم بلاک‌چین دیگر نیازی به وجود سیستم بانک‌داری در معاملات رمز ارزی نیست. شبکه بلاک‌چین امنیت و نظم مشابه با سیستم بانکی را در انجام این معاملات ایجاد می‌کند. شبکه بلاک چین مثل یک سیستم کامپیوتر بزرگ عمل می‌کند تا هر داده‌ای در جایی مشخص با جزئیات کامل ذخیره شود. نکته مهم این است که مدیر این شبکه گسترده، شخص خاصی نیست و همه اعضا می‌توانند به اطلاعات دسترسی داشته باشند. البته هر نوع داده‌ای قبل از ورود باید با تأیید همه اعضا در این شبکه ثبت شود. در ضمن اعضا تنها می‌توانند دسترسی برای اطلاعات داشته باشند، اما نمی‌توانند آن‌ها را تغییر دهند.

بلاک چین چیست

ساختمان کلی شبکه بلاک چین به زبان ساده

اگر قصد دارید که بدانید بلاک چین چیست، باید با قسمت‌های اصلی آن آشنا شوید. همان‌طور که گفتیم، اطلاعات درون بلاک ذخیره می‌شوند و در بستر شبکه قرار می‌گیرند. گره‌ها و ماینر هم از دیگر بخش‌های یک شبکه بلاک هستند. گره‌ها بخش مهمی در شبکه محسوب می‌شوند و وظیفه آن‌ها ذخیره و حفاظت زنجیره اطلاعات تراکنش‌های رمز ارزی است. تمام قسمت‌های شبکه با کمک گره به‌هم متصل می‌شوند. گره‌ها در دنیای واقعی، یک نوع از وسایل الکترونیکی و دیجیتالی هستند که می‌توانند اطلاعات بلاک را به صورت داده‌های کامپیوتری ذخیره کنند.

ماینرها هم به‌عنوان بخش دیگری از شبکه بلاک‌چین، وظیفه استخراج اطلاعات نهایی تراکنشی را به عهده دارند. این استخراج نهایی به تولید ارز دیجیتالی، به‌عنوان مثال بیت کوین منجر می‌شود. ماینر یک دستگاه قدرتمند است که به میزان انرژی بالایی برای استخراج نیاز دارد. ارزهای استخراج‌شده توسط ماینر در کیف پول دیجیتالی شما ذخیره می‌شوند. در واقع منظور از استخراج، انجام محاسبات پیچیده ریاضی و تبدیل آن‌ها به واحدهای ارز دیجیتال است.

ماینر مثل یک دستگاه چاپ اسکناس عمل می‌کند و هر لحظه می‌تواند خروجی پر از سودی داشته باشد. البته این خروجی شبیه اسکناس‌ یا سکه‌های فلزی نیست و همه چیز در کیف پول دیجیتالی ذخیره می‌شود. قدرت و سرعت پردازش دستگاه ماینر بسیار مهم است. در گذشته فرآیند استخراج با یک کامپیوتر معمولی و کارت گرافیک هم امکان‌پذیر بود. اما در حال حاضر با بزرگ و قدرتمندتر شدن بازار رمز ارز، ماینرها الگوریتم پیجیده‌تری پیدا کرده‌اند. این دستگاه هرچه قوی‌تر باشد، در مدت زمان کوتاه‌تری می‌تواند جواب محاسبات پیچیده ریاضی را پیدا کند و در نتیجه با سرعت بیشتری پول‌سازی می‌کند.

امنیت شبکه بلاک چین نسبت به سیستم بانکی

در سیستم بلاک‌چین اطلاعات هر تراکنشی بدون هیچ ابهامی برای اعضای شبکه قابل مشاهده است. هیچ نوع انتقال نادرستی صورت نمی‌گیرد و اعضای شبکه نمی‌توانند بین دو حساب، ارز دیجیتال جابه‌جا کنند. درحالی‌که چنین امنیتی برای سیستم‌های بانکی وجود ندارد و همیشه احتمال خطا یا سواستفاده از اطلاعات وجود دارد. در واقع در سیستم بانکی، بعضی از افراد می‌توانند به حساب‌ها دسترسی پیدا کنند و اطلاعات حساب مقصد را تغییر دهند. این اتقاق هرگز در شبکه بلاک‌چین رخ نمی‌دهد، چون هیچ شخصی امکان تغییر اطلاعات را ندارد. بنابراین امنیت تراکنش‌های ثبت‌شده در شبکه بلاک بسیار بیشتر از نقل و انتقالات بانکی است.

امنیت بلاک‌ها با کمک هش (Hash) تأمین می‌شود. هش رشته‌ای از داده‌های ورودی است که طبق قوانین ریاضی ایجاد می‌شود و هدف آن حذف هرگونه تقلب در بلاک‌چین است. وظیفه هش در واقع همان پردازش داده‌ها، قرار دادن آن‌ها در بلاک و زنجیر کردن این بلاک‌ها در کنار هم است. به این فرآیند در اصطلاح هشتینگ می‌گویند.

مزایای بلاک چین

مزیت شبکه بلاک چین چیست؟

اینترنت و ظهور سیستم‌های دیجیتالی، تحولی بزرگ در روش‌های سرمایه‌‌گذاری ایجاد کرده است. مزیت‌های این نوع سرمایه‌گذاری بسیار قابل توجه است و با پیشرفت تکنولوژی امنیت و سرعت آن بیشتر می‌شود. بلاک‌چین یکی از بسترهای سرمایه‌گذاری است و هر نوع رمز ارز شبکه مخصوص خود را دارد. هرکدام از این شبکه‌های بیت‌کوین، اتریوم و… توانسته‌اند ارز دیجیتال را به سرمایه‌ای مطمئن تبدیل کنند. همان‌طور که قبلاً اشاره کردیم، شبکه‌های بلاک‌چین امنیت بالایی دارند. همه تراکنش‌ها در شبکه بلاک به صورت ناشناس و بدون تقلب انجام می‌شود و اطلاعات شما در اختیار کسی قرار نمی‌گیرد. برخلاف درگاه‌های پرداخت بانکی، در زمان تراکنش‌های رمز ارزی، امکان هک اطلاعات وجود ندارد.

هر نوع معامله با ارز دیجیتالی، برخلاف معاملات ریالی و دلاری نیازی به تأیید یک ارگان یا سیستم بانکی ندارند. در واقع هیچ شخص منحصربه‌فردی رئیس این شبکه نیست و حق ایجاد تغییر را ندارد. کارمزد در تراکنش‌های رمز ارزی تعریف نشده است و همه مراحل بدون حضور واسطه انجام می‌شود. شبکه‌های بلاک چین می‌توانند طبق برنامه و اهداف، اتوماسیون شوند و کسی نمی‌تواند به دلخواه خود با اعمال تغییر در روند آن اختلال ایجاد کند.

با وجود همه این مزایا، اگر شناخت کافی از بازار ارز دیجیتال دارید، به‌عنوان یکی از بهترین روش‌های سرمایه‌گذاری می‌توانید وارد این بازار شوید. خرید رمز ارز، یکی از روش‌هایی افزایش سرمایه در بازار معاملات امروزی است. اما تنها روش نیست! دانش اقتصاد و تجارت تا به امروز پیشرفت‌های بسیاری داشته و بسترهای متنوعی برای جذب سرمایه به‌وجود آمده‌ است. به‌عنوان مثال سرمایه‌گذاری در حساب پم یکی از روش‌های نوین افزایش سرمایه است که امروزه خواهان بسیاری دارد. اگر وارد صفحه حساب پم در مجله لندو شوید، اطلاعات خوبی در مورد این نوع روش معامله به دست می‌آورید. حساب پم، بورس و … از روش‌های مختلف سرمایه‌گذاری است که در مورد هریک از آن‌ها می‌توانید در مجله لندو بخوانید.

اطلاعات خود را به‌روز کنید!

گستردگی دنیای رمز ارز به‌حدی است که هرچه در مورد آن بدانیم بازهم کم است. در این مطلب به‌طور کلی دانستیم که بلاک چین چیست و چه مزیت‌هایی دارد. بنابراین اگر به این فضا و بازار تجارت ارز دیجیتالی علاقمند هستید و در عین حال به دنبال روش افزایش سرمایه خود هستید، لازم است که در مورد این بازار بیشتر بدانید. در لندو می‌توانید مطالعه مفیدی در مورد این حوزه داشته باشید و با دانش بیشتری وارد این حوزه شوید.

اگر تجربه خرید رمز ارز و حضور در بلاک‌چین‌ها را دارید، حتماً از تجربه خود برای ما بنویسید.

تبریک سال ۱۴۰۰ + اس ام اس، متن و عکس...
ما را در سایت تبریک سال ۱۴۰۰ + اس ام اس، متن و عکس دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد جواد عظیم بازدید : 264 تاريخ : جمعه 20 خرداد 1401 ساعت: 23:25