نخوابیدن کودک در شب و درمان آن؛ کودک را به زودخوابیدن عادت دهید

ساخت وبلاگ
امتیاز دهید

یکی از مشکلات همیشگی والدین، نخوابیدن کودک'>کودک در شب است. تقریبا تمامی والدین در برهه ای از زمان با مشکل بی خوابی کودکان در شب کلنجار می روند. شب نخوابیدن کودکان ممکن است در هر رده ی سنی کودک، پیش بیاید.

با رسیدگی سریع و توجه لازم به موضوع شب بیداری کودک می توان جلوی بروز این مشکلات را گرفت. البته شب نخوابیدن بچه ممکن است زمینه ای برای شروع مشکلات در نحوه ی رفتاری و حتی رشد کودک نیز شود. بنابراین تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا اطلاعات خود را در زمینه ی شب نخوابیدن کودکان افزایش دهید.

یکی از دلایلی که کودکان در زمان انتخابی پدر و مادر ها و در واقع زمان مناسب خواب نمی خوابند این است که کودکان در زمان های نامناسب می خوابند و در نتیجه در زمان مناسب خواب، در برابر خوابیدن مقاومت می کنند. برای خواندن ادامه این مقاله در وولک کلیک کنید: بی خوابی کودکان

دلایل بی خوابی کودکان در شب

اختلالات جسمی یا روحی و روانی می توانند از علل بی خوابی کودکان در شب باشند. یک نمونه از تحولات فیزیکی که باعث شب نخوابیدن کودکان می شود، دوره ی درآمدن دندان برای اولین بار است. البته گاهی ممکن است عوارض جانبی یک دارو باعث نخوابیدن کودک در شب شود و اگر والدین از تاثیر آن بر خواب کودک بی خبر باشند احتمال دارد این شب نخوابیدن کودک را اختلال خواب اشتباه بگیرند.

گاهی تغییر و تحولاتی در زندگی کودک رخ می دهد که می تواند باعث ایجاد استرس و نگرانی او و در نهایت منجر به نخوابیدن کودک در شب شود. جابجایی مکان زندگی، تغییر مهد کودک یا مدرسه و یا حتی اضافه شدن فردی جدید به اعضای خانواده می توانند باعث اضطراب و دلهره برای کودک شود و همین امر منجر به نخوابیدن کودک در شب و ایجاد تغییر در الگوی خواب وی شود.

یکی دیگر از دلایل شایع در نخوابیدن کودک در شب که امروزه در بسیاری از کودکان رویت می شود، بیش فعالی کودک است. اگر کودک در طول روز بسیار فعال و شاداب است اما والدین در شب با مشکل نخوابیدن کودک خود مواجه می شوند، باید به علائم بیش فعالی و اختلال در تمرکز کودک توجه کنند. زیرا هردوی این دلایل نیز از علل نخوابیدن کودک در شب هستند.

عوارض نخوابیدن کودکان در شب

هرنوع نخوابیدن کودک در شب برای طولانی مدت می تواند تاثیر منفی بر روی عملکرد فیزیکی و ذهنی کودک بگذارد. بدخلقی، کسلی، بی حوصلگی، تمرکز پایین و حتی اشکال و سختی در بخاطر سپردن مسائل … بخشی از مشکلات شب نخوابیدن بچه ها به شمار می روند.

از شب نخوابیدن بچه ها جلوگیری کنید

در سال های اول زندگی که رشد کودک بسیار چشمگیرتر از دوره های سنی دیگر است، بهترین زمان برای پایه گذاری عادات صحیح خواب است. زیرا در این سال ها کودک قابلیت بالایی برای یادگیری الگوهای و عادات صحیح دارد. بنابراین بهتر است از سنین کم شب نخوابیدن بچه یا دیر خوابیدن را از الگوی خواب کودک خود حذف کرده و این مشکل کودک را درمان کنید.

شب نخوابیدن کودک

درمان شب نخوابیدن بچه ها

درمان شب نخوابیدن کودکان با توجه به فیزیکی و روانی بودن آن متفاوت است. در صورتی که شب نخوابیدن بچه ها به دلایل فیزیکی و جسمی باشد راهکارهای درمانی راحت تری دارد که والدین به سادگی می توانند با انجام آنها، مشکل نخوابیدن کودک در شب را حل کنند. اگر کودک نتواند در طول روز تمامی انرژی ذخیره شده ی خود را تخلیه کند سعی می کند در شب این کار را انجام دهد. بنابراین یکی از روش های درمان شب نخوابیدن کودک خسته کردن او است که برای این کار می توان او را به انجام فعالیت های فیزیکی یا ورزشی تشویق کرد.

داشتن رژیم غذایی سالم و سبک برای داشتن خوابی راحت در شب نیز بسیار مهم است. زمانی که کودک در شب غذایی چرب و سنگین بخورد، معده ی او قادر به هضم این حجم از غذا، پیش از زمان خواب نیست؛ که همین امر منجر به شب نخوابیدن کودکان و ناراحتی معده ی کودک می شود. اما اگر بی خوابی کودکان در شب بخاطر مسائل روحی و روانی باشد، در قدم اول باید ریشه ی آن مشکل را به درستی شناسایی و سپس اقدامات لازم را انجام داد.

بعضی از کودکان از قرار گرفتن در محیط های جدید هراس دارند و زمانی که نتوانند این ترس و واهمه ی خود را به والدین اطلاع دهند، باعث اضطراب و استرس آن ها می شود. تمامی این دلایل دست به دست هم داده و باعث نخوابیدن کودک در شب و اختلال در خواب وی می شود.

در سنین بالاتر این نگرانی و استرس ممکن است دلایلی مانند نگرانی در مورد انجام تکالیف مدرسه، انجام کاری جدید و یا حتی سپری کردن وقت کافی با والدین باشد. والدین با ایجاد محیط خانوادگی گرم و صمیمی و ایجاد فضایی آرام و البته گذراندن وقت کافی با کودک برای او آرامش ذهنی و جسمی به ارمغان بیاورند.

برای درمان نخوابیدن کودک در شب می توان از روش های درمانی خانگی و پزشکی کمک گرفت. بسیاری از والدین در ابتدا سعی می کنند با انجام روش های خانگی اقدام به درمان نخوابیدن کودکان در شب، کنند. چندین روش ساده ی خانگی وجود دارد که اعضای خانواده می توانند با رعایت و یا انجام آن به درمان نخوابیدن کودک در شب کمک کنند. برای خواندن راهکارهای دیگر درمان نخوابیدن کودک در شب در یک مقاله نخصصی تر کلیک کنید: درمان نخوابیدن کودکان در شب

تبریک سال ۱۴۰۰ + اس ام اس، متن و عکس...
ما را در سایت تبریک سال ۱۴۰۰ + اس ام اس، متن و عکس دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد جواد عظیم بازدید : 277 تاريخ : شنبه 21 خرداد 1401 ساعت: 23:41