نحوه سرویس و نگهداری هیتر گلخانه و افزایش طول عمر آن

ساخت وبلاگ
نحوه سرویس و نگهداری هیتر گلخانه و افزایش طول عمر آن - ای اجی شاپ

یکی از تجهیزات بسیار مهم و حساس هر گلخانه ای، هیتر آن است. در صورت بروز هرگونه مشکل برای بخاری صنعتی گلخانه ای، تمامی محصولات کشاورزی از بین خواهند رفت. بنابراین سرویس و نگهداری از هیتر گلخانه و شناسایی و تعمیر به موقع هر گونه مشکل جزئی از ضررهای احتمالی آینده جلوگیری خواهد کرد. 

در این نوشته از وبلاگ eig به تمام مشکلات احتمالی برای هیترهای گلخانه های پرداخته شده و روش هایی را برای سرویس و نگهداری از این محصول و افزایش دوام و طول عمر آن بیان کرده ایم. مطالعه این مقاله برای تمامی گلخانه داران ضروری است.

بیشتر بخوانید ...

تست قبل از شروع فصل سرما

با پایان یافتن فصل سرما، گلخانه داران هیترها را خاموش کرده و تا رسیدن فصل سرمای بعدی آن را روشن نمی کنند، بنابراین احتمال بروز هرگونه ایراد در قطعات آن با گذشت زمان وجود دارد. پس برای جلوگیری از ضررهای احتمالی ناشی از سرمازدگی محصولات، بهترین کار تست هیتر قبل از شروع فصل سرماست تا در صورت وجود هرگونه مشکلی، فرصت کافی برای تعمیر آن وجود داشته باشد.

برای این کار کافیست هیتر را برای چند ساعت روشن کرده و از کارکرد صحیح و بدون نقص، فن دمنده هوا، مشعل و سیستم سوخت رسانی، تابلو برق، سنسور و ترموستات ها، سیستم های امنیتی و … مطمئن شوید.

از بدنه هیتر به وسیله نایلون محافظت کنید

از بدنه هیتر به وسیله نایلون محافظت کنید - ای اجی شاپ

پس از پایان فصل کار هیتر، تمامی قسمت های بدنه اعم از دیوارها، سقف و کف آن را به کمک های نایلون های ضخیم بسته بندی کنید تا از بدنه و قطعات داخلی آن در برابر گرد و غبار، رطوبت و گرما و سایر عوامل محیطی محافظت کنید. 

بنر گرمایش گلخانه
بنر گرمایش گلخانه

هیتر را بر روی پایه قرار دهید

در برخی موارد به دلیل آبیاری محصولات، زمین گلخانه بسیار خیس می شود. در صورتی که بخاری صنعتی خود را بر روی زمین قرار داده باشید، قسمت در تماس با زمین به مرور زمان فرسوده شده و ضمن کاهش دوام محصول، در افت قیمت آن نیز تاثیر خواهد داشت. بنابراین حتما از پایه های فلزی فولادی یا استیل در زیر هیتر استفاده کنید. 

از سیفون سوخت استفاده شود

ورود هر گونه آلودگی های همراه سوخت به داخل مشعل سبب اختلال در کار آن و خاموش شدن هیتر می شود. در صورت خرابی مشعل، تعمیر یا تعویض آن زمان بر و هزینه بر بوده و هزینه های زیادی را بر دوش شما خواهد گذاشت، حتی سرمازدگی محصولات از طرف دیگر، باعث وارد آمدن خسارات مالی می شود. 

بنابراین استفاده از یک سیفون استاندارد در ورودی سوخت مشعل تا حد زیادی از این مشکلات جلوگیری می کند. اگر هم مشعل شما قبلا دارای فیلتر و سیفون بوده ، بهتر است که به صورت دوره ای تعویض شود تا اشتعال سوخت به صورت کامل انجام شود. 

از سوخت مناسب استفاده شود

استفاده از سوخت در گرید های نامناسب سبب تجمع کربن در کوئل ها و عدم حرارت دهی مناسب خواهد شد، هم چنین به سلامت مشعل نیز آسیب خواهد رساند. حتما با بخش خدمات پس از فروش سازنده تماس گرفته و از نوع مناسب سوخت مشعل مطلع شوید. 

بیشتر بخوانید ...

دوده ها را از سطح داخلی کویل ها پاک کنید

در صورتی که از گازوئیل برای تامین گرمای گلخانه استفاده می کنید طبیعی است که جداره داخلی آن به مرور زمان پوشیده از دوده شود. تجربه نشان داده که دوده بستن دیواره ها میزان حرارت دهی کویل ها را کاهش می دهد، نتیجه آن کاهش راندمان هیتر و افزایش میزان مصرف سوخت است. 

بنابراین با استفاده از پمپ باد می توانید کویل ها و کوره را تمیز کنید. دقت کنید که حتما قبل از انجام این کار با بخش خدمات پس از فروش سازنده تماس گرفته و راهنمایی های لازم را دریافت کنید. 

سیستم های امنیتی دستگاه را مرتبا بررسی کنید

سیستم های امنیتی دستگاه را مرتبا بررسی کنید - ای اجی شاپ

سیستم هایی مانند فیوز کم آمپر، ترمینال ریلی، ترموستات کوره و دریچه تخلیه جهت افزایش امنیت هیتر و جلوگیری از حادثه آفرینی تعبیه شده اند. در صورتی که برق پرنوسان وارد دستگاه شود، قطعا به قطعات گران قیمت آن آسیب وارد خواهند کرد. 

بنابراین لازم است که مرتبا این سیستم ها را مورد بررسی قرار داده و از سالم بودن آنها مطمئن شوید، حتی در صورت لزوم از کارشناسان الکترونیک یا نصب و راه اندازی هیتر نیز کمک بگیرید. 

از کارکرد صحیح فن دمنده مطمئن شوید

فن دمنده ، گرمای تولیدی را به سالن پرتاب کرده و سبب گرم شدن کل گلخانه می شود. در صورت عدم کارکرد فن، هیتر عملا گرمایی را تولید نخواهد کرد. بنابراین همواره مراقب سالم بودن فن باشید. استفاده از فن هایی با مارک های معتبر و گارانتی دار ضامن کارکرد صحیح و طول عمر بالای آنهاست. 

به سیم کشی و سلامت تابلوبرق توجه کنید

بررسی مداوم و دوره ای سیم کشی دستگاه و سلامت قطعات تابلو برق ، مانع از بروز خرابی در دوره کار آن می شود. طبیعی است که سیستم های برق و سیم کشی ها به مرور زمان در اثر رطوبت و گرمای گلخانه، خاصیت خود را از دست بدهند. کمک از بخش خدمات پس از فروش سازنده تا حد زیادی در افزایش سلامت و طول عمر دستگاه کمک کننده خواهد بود. 

سایر عوامل کمک کننده در افزایش طول عمر هیتر گلخانه 

ضمن مراقبت دوره ای از هیتر گلخانه، دقت هنگام خرید نیز تا حد زیادی از بروز مشکلات در آینده جلوگیری خواهد کرد. از جمله مواردی که در افزایش دوام دستگاه دخالت دارند می توان به موارد زیر اشاره کرد :

بیشتر بخوانید ...
  • استفاده از ورق های استیل یا گالوانیزه دارای رنگ پوشش پودری در بدنه
  • استفاده از مشعل هایی معتبر و برند مانند گرم ایران یا ایران رادیاتور 
  • استفاده از فن های دمنده استاندارد با قدرت هوادهی بالا
  • وجود لایه های امنیتی در هیتر 
  • دارا بودن ترموستات های قابل اطمینان
  • استفاده از تابلو برق تمام اتوماتیک 
  • داشتن گارانتی و خدمات پس از فروش 

در مقاله ویژگی های بهترین هیتر برای گلخانه به صورت کامل به این موضوع پرداخته شده است. 

نتیجه کلی 

در این نوشته به نکات مهم و کاربردی در جهت حفظ و نگهداری از انواع هیترهای گازی و گازوئیلی گلخانه پرداخته شد. وجود گارانتی و خدمات پس از فروش معتبر در چنین مواقعی بسیار کمک کننده بوده و از ضررهای احتمالی شما جلوگیری خواهد کرد. هم چنین بررسی منظم هیتر توسط خود شما سبب یافتن هر چه سریعتر مشکل شده و مانع از وارد آمدن هزینه های تعمیراتی سنگین می شود. 

در صورتی که سوالی در رابطه با نگهداری و سرویس هیترهای گلخانه ای دارید، از طریق بخش ارسال دیدگاه می توانید با ما در ارتباط باشید. 

بنر رطوبت ساز
بنر رطوبت ساز

تبریک سال ۱۴۰۰ + اس ام اس، متن و عکس...
ما را در سایت تبریک سال ۱۴۰۰ + اس ام اس، متن و عکس دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد جواد عظیم بازدید : 164 تاريخ : دوشنبه 23 خرداد 1401 ساعت: 20:30