بررسی شرایط دما و رطوبتی انواع قارچ ها و نحوه تامین آن

ساخت وبلاگ
بررسی شرایط دما و رطوبتی انواع قارچ ها و نحوه تامین آن - ای اجی شاپ

پرورش قارچ آنقدرها هم که به نظر می رسد آسان نیست. علاوه بر نوع خاک و کمپوست مناسب، باید دما و رطوبت ایده آل را نیز برای رشد آنها فراهم کنید. همه قارچ ها در شرایط یکسانی رشد نمی کنند، بنابراین توجه به دما، رطوبت و میزان نور مناسب مهم هستند.

برخی از آنها رطوبت بالا را ترجیح می دهند در حالی که برخی دیگر در محیط های معتدل و حتی خشک (مانند قارچ های کوهی و وحشی) می توانند رشد کنند. برخی حتی به نور حساس هستند و برای رشد بهینه به تاریکی نیاز دارند. 

بیشتر بخوانید ...

همچنین در مورد دما می توان گفت که گونه های مختلف، نیازهای دمایی متفاوتی دارند، برخی از آنها در هوای خنک به خوبی رشد می‌کنند در حالی که برخی دیگر محیط گرم را ترجیح می‌دهند. 

بنابراین در این نوشته از وبلاگ eig به شرایط دما و رطوبتی مناسب برای رشد انواع قارچ ها پرداخته شده و نحوه تامین این حرارت و رطوبت مناسب نیز شرح داده شده است، با ادامه مطلب همراه باشید. 

چه محیطی برای پرورش قارچ ایده آل است؟

هیچ محیطی وجود ندارد که برای رشد همه قارچ ها بهترین باشد. با اینکه شرایط کشت برخی از گونه ها شبیه به هم می باشد، اما همانطور که گفته شد هر قارچی نیازهای رشد خاص خود را دارد. 

بنابراین برای ایجاد بهترین محیط برای رشد یک قارچ، باید نیازهای آن گونه را به خوبی مطالعه کرده و به بهترین شکل ممکن فراهم کنید. شرایط کشت یک قارچ شامل میزان نور مورد نیاز، رطوبت نسبی و دمای دقیق محیط پرورش است که باید توسط تجهیزات و ابزارات استاندارد در سالن پرورش قارچ تامین شوند. 

بنر رطوبت ساز
بنر رطوبت ساز

هوای محیط پرورش قارچ باید مرطوب و عاری از عناصر آلاینده باشد. بنابراین وجود حشرات، گرد و غبار و سایر آلاینده ها می تواند به سلامت قارچ ها آسیب برساند. بنا بر گفته های فوق، برای ایجاد محیط مناسب کشت یک قارچ، باید ترکیبی از عوامل مختلف فوق مانند بستر بهداشتی، کمپوست غنی شده، رطوبت، دما و نور را به صورت یکجا فراهم آورید. اگر بتوانید این کار را با موفقیت انجام دهید، قادر به پرورش هر قارچی در سالن پرورش خود خواهید بود. 

در نوشته آموزش جامع پرورش قارچ به تمامی اطلاعات لازم در این باره اشاره شده است. 

بررسی شرایط رطوبتی برای کشت قارچ ها

گونه های زیادی از قارچ ها وجود دارند که برای رشد مطلوب به رطوبت نسبی بالا نیاز دارند، از جمله آنها می توان به قارچ شیتاکه، صدفی، ریشی و شاه صدف (کینگ اویستر) اشاره کرد. به عنوان مثال، قارچ شیتاکه در رطوبت 80 الی 95 درصدی رشد می کند، در حالی که قارچ صدفی رطوبت 60 الی 90 درصدی را ترجیح می دهد. 

بررسی شرایط رطوبتی برای کشت قارچ ها - ای اجی شاپ

بیشتر بخوانید ...

جهت تامین رطوبت مورد نیاز سالن قارچ می توانید از یک دستگاه رطوبت ساز التراسونیک استفاده کنید. انواع آنها را در صفحه رطوبت ساز اولتراسونیک می توانید مشاهده کنید. 

اما استفاده از دستگاه فوق به معنای اتمام کار پرورش نیست، باید مراقب باشید که رطوبت بیش از حد زیاد نشود، زیرا این امر می تواند منجر به رشد کپک و آفت، کاهش میزان رشد قارچ و ریزش زودرس هاگ شود. بنابراین استفاده از یک سنسور رطوبت در سالن و یا خرید رطوبت سازهای مجهز به سنسور رطوبت جهت کنترل میزان رطوبت سالن الزامی است. 

بررسی شرایط دمایی پرورش قارچ ها

برخی از قارچ ها در شرایط دمایی معتدل و خنک به خوبی رشد می کنند و برخی نیز جهت رشد به دمای بالا نیاز دارند. به عنوان مثال قارچ صدفی در محدوده دمایی 20 تا 30 درجه سانتی گراد، قارچ ریشی در محدوده 21 تا 26 و قارچ شیتاکه در محدوده 10 تا 26 درجه سانتی گراد بهترین رشد را دارند. اما قارچ هایی مانند قارچ صدفی آبی توانایی رشد در هوای سرد را دارد. 

محدوده دمایی بسیار پایین مانع از رشد قارچ ها شده و درجه حرارت بسیار بالا نیز سبب رشد کپک و میکروارگانیسم ها و خرابی ریشه و چتر آنها خواهد شد، بنابراین تامین درجه حرارت تعیین شده مهم است. 

بررسی شرایط دمایی پرورش قارچ ها - ای اجی شاپ

جهت تامین گرمای مورد نیاز قارچ می توانید از هیترهای آتش درون مخصوص سالن قارچ استفاده کنید. این هیترها را در صفحه انواع هیترهای آتش درون می توانید مشاهده کنید. گرمای تولید شده کاملا پاک بوده و هیچ گونه آلایندگی برای قارچ ها به وجود نخواهد آورد.  

شرایط نوری در پرورش انواع قارچ ها 

برخی از قارچ ها مانند قارچ دکمه ای باید در یک فضای کاملا تاریک رشد کند، یک وجود یک لامپ در داخل سالن نیز می تواند به سلامت قارچ ها آسیب برساند و مانع از رشد آن شود. اما برخی دیگر از قارچ ها مانند صدفی، شیتاکه، کینگ اویستر و شیمجی به نور کامل نیاز دارند، برای تامین نور آنها می توانید از لامپ های مهتابی و یا فلوئورسنت استفاده کنید. 

سخن کلی 

قارچ یک محصول کشاورزی جذاب است و هر کسی می تواند آن را در خانه و سالن پرورش دهد. برای پرورش این گیاهان جذاب، باید محیطی را ایجاد کنید که شرایطی مشابه زیستگاه طبیعی آنها داشته باشد. شما می توانید با تامین نور، رطوبت و دمای مناسب، محیطی ایده آل را برای پرورش قارچ ایجاد کنید که در این مقاله به صورت خلاصه و مفید به این موارد اشاره شد. 

بیشتر بخوانید ...

در صورت وجود هرگونه سوال در رابطه کشت قارچ ها و شرایط دما و رطوبتی رشد آنها می توانید از طریق دیدگاه های همین صفحه با ما در ارتباط باشید. 

تبریک سال ۱۴۰۰ + اس ام اس، متن و عکس...
ما را در سایت تبریک سال ۱۴۰۰ + اس ام اس، متن و عکس دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد جواد عظیم بازدید : 304 تاريخ : پنجشنبه 26 خرداد 1401 ساعت: 20:14