انواع سیستم های گرمایشی گاوداری | روش های گرم کردن محل پرورش دام

ساخت وبلاگ

روش های'>های گرم کردن سالن پرورش دام و احشام 

دام هایی مانند گاو و گاومیش جهت برخورداری از بالاترین نرخ بهره وری به دمای پرورش استانداردی نیاز دارند. بالا بودن دمای محیط سبب کاهش مصرف میزان مصرف علوفه در آنها شده که در نهایت بر میزان وزن گیری و تولیدات شیر آنها تاثیرگذار خواهد بود، مهم تر اینکه بر میزان چربی موجود در شیر نیز تاثیرگذار خواهد بود. از طرف دیگر، حیوان برای کاهش دمای بدن خود و هیدراته کردن آن اقدام به مصرف آب زیادی خواهد کرد. 

کاهش شدید دمای محل پرورش نیز به اندازه افزایش بیش از حد دما می تواند مضر باشد. زمانی که دما کاهش پیدا می کند، دمای بدن احشام و به تبع آن سطح انرژی آنها کاهش پیدا خواهد کرد. آنها برای گرم نگه داشتن بدن خود و افزایش سطح انرژی اقدام به مصرف علوفه و گیاهان بیشتری می کنند، هم چنین ضریب تبدیل علوفه به شیر یا گوشت نیز کاهش پیدا می کند. 

دمای مناسب برای گاوداری ها و سالن های پرورش دام بین 18 الی 25 درجه سانتی گراد می باشد، میزان دمای پایین تر از حد فوق و یا بالاتر از آن سبب وارد آمدن شوک دمایی به حیوانات خواهد شد و حیوان برای حفظ دمای بدن در دماهای پایین تر از 18 درجه اقدام به علوفه کرده و در دماهای بالاتر از 25 درجه نیز آب زیادتری مصرف می کنند که هر دو مورد بر سود دامدار تاثیر گذار خواهد بود. 

در ادامه این نوشته از وب سایت هیتر اسکندری روش هایی را برای گرمایش گاوداری و سالن های پرورش دام معرفی خواهیم کرد که سالن را در فصل زمستان به دمای 18 درجه و حتی بالاتر آن خواهد رساند و سبب کاهش مصرف علوفه و افزایش ضریب تبدیل و بهره وری دام خواهد شد، هم چنین مهم تر از همه مانع از وارد آمدن شوک دمایی و تلف شدن احشام در اثر سرما خواهد شد. 

الف – کوره هوای گرم 

این سیستم قادر به تامین گرمایی کاملا پاک و بدون آلودگی برای انواع سالن های پرورش دام و طیور می باشد. در واقع گرمای لازم در کوره های فولادی به اشتعال در می آید، دود و آلاینده ها از طریق دودکش به محیط بیرون انتقال پیدا می کند و آنچه که می ماند گرمایی کاملا تمیز است که از طریق فن های دمنده قدرتمند تعبیه شده در پشت کوره به داخل سالن دمیده می شود.

در نوشته کوره هوای گرم اطلاعات بیشتری در این مورد به دست خواهید آورد. برای مشاهده این محصولات و مطالعه مشخصات آنها می توانید به صفحه هیتر صنعتی مراجعه کنید. 

امکان کانال کشی گرما و انتقال آن به قسمت های مختلف سالن وجود دارد و با قرار دادن آن در امتداد دریچه ورودی هوا، می توان گرمایی کاملا پاک با هوای تازه را به داخل سالن انتقال داد که به تهویه محل پرورش و افزایش سطح اکسیژن محل نیز کمک شایانی خواهد کرد. 

ب – سیستم تابشی

این سیستم معمولا با برق شهری و یا گاز شهری کار می کند و گرمای حاصل از طریق امواج مادون قرمز بر بدن حیوانات تابیده می شود. بنابراین تنها در بالای سر آنها نصب می شود. در واقع فقط سطح زیرین خود را گرم می کنند و کل سالن را گرم نمی کنند. استفاده از سیستم گرمایش تابشی تا حد زیادی می تواند در مصرف گاز و سوخت صرفه جویی بکند، اما به دلیل سرد ماندن سایر قسمت های سالن، جابجایی و تحرک آزادانه احشام کمی مشکل خواهد بود و سبب تجمع آنها در زیر لامپ خواهد شد و این مورد می تواند ازدحام هنگام خوردن علوفه و یا نوشیدن آب را در پی داشته باشد.

سیستم تابشی - هیتر اسکندری

در صورتی که نیاز به گرمایش کل سالن باشد، استفاده از کوره هوای گرم مناسب خواهد بود، اما در صورت بزرگ بودن سالن و نیاز به گرمایش جزئی، سیستم گرمایش تابشی انتخاب بهتری می باشد. در نوشته مزایا و معایب هیتر تابشی می توانید اطلاعات بیشتری به دست آورید. 

ج – سیستم گرمایش از کف 

سیستم گرمایش دیگری که برای گاوداری ها و سالن های پرورش دام بسیار مناسب و به صرفه خواهد بود، روش گرمایش از کف است در واقع لوله های آب گرم و یا المنت های حرارتی در زیر زمین تعبیه شده اند و گرمای مورد نیاز از زیر زمین تامین می شود. 

لوله های آب گرم ، هوای گرم و یا المنت ها به صورت مارپیچی در لایه ای از کف زمین نصب می شوند و بر روی آن بتن یا خاک و سیمان ریخته می شود. در صورت استفاده از لوله های آب گرم، باید از بویلر یا همان موتورخانه ، آب گرم مورد نیاز را تامین کرد، در صورت استفاده از لوله های هوای گرم ، باید از کوره هوای گرم استفاده کرد و در صورت استفاده از المنت های حرارتی باید از برق شهری بهره برد. 

در نوشته مزایا و معایب سیستم گرمایش از کف اطلاعات بیشتری می توانید به دست آورید، اما در حالت کلی به یاد داشته باشید که این روش گرمایی کاملا پاک و بی خطر تولید می کند، اما هزینه زیاد راه اندازی و تعمیر و نگهداری مشکل نیز از معایب آن است. 

د – یونیت هیتر 

در این سیستم گرمایشی نیز به موتورخانه و لوله کشی آب گرم نیاز است، اما به دلیل درگیر نشدن کف زمین، امکان تعمیر و نگهداری سیستم ها راحت تر خواهد بود. گرمای لازم از طریق موتورخانه تامین شده و به وسیله لوله های دو جداره انتقال آب گرم به یونیت هیترها می رسد. 

استفاده از یونیت هیتر - هیتر اسکندری

یونیت هیترها نیز دارای مارپیچی از لوله های نازک با یک فن دمنده تعبیه شده در پشت آنها می باشد که هوای محیط را از لوله ها عبور داده و به هوایی کاملا گرم تبدیل کرده و در محیط پخش می کند. در این روش نیز گرمایی کاملا گرم و پاک تولید می شود. در مقاله مزایا و معایب یونیت هیتر اطلاعات مفیدی می توانید به دست آورید. 

از چه سیستم هایی جهت گرمایش گاوداری نباید استفاده کرد؟

تمام روش هایی که در بالا معرفی شدند، گرمایی کاملا پاک و بدون آلاینده تولید می کنند که برای سیستم تنفسی و سلامتی احشام هیچ ضرری نخواهند داشت، اما افرادی هستند که از روش های گرمایشی غیر استاندارد استفاده می کنند. در ادامه به این روش های گرمایشی نامناسب اشاره خواهد شد. 

1- سیستم گرمایشی تابشی بدون دودکش

در برخی از گاوداری ها از لامپ های تابشی گازی استفاده می کنند، اما این لامپ ها بدون دودکش هستند و آلاینده های حاصل از احتراق گاز وارد استبل می شود. در صورتی که سالن نگهداری دام به صورت سرپوشیده و بسته است، بهتر است نوع دودکش دار آن را انتخاب کنید تا سبب خفگی حیوانات و مرگ آنها نشود. 

2- جت هیترهای بدون دودکش 

جت هیترها گرمای بسیار زیادی تولید می کنند و در عرض چند دقیقه کل سالن را گرم می کنند. در صورتی که قصد استفاده از جت هیترها را دارید، بهتر است آنها را در ارتفاعات بالا نصب کنید تا موجب سوختگی بدن حیوانات نشود و مهم تر اینکه دارای دودکش باشند چون که جت هیترهای بدون دودکش برای سالن نیمه باز و دارای تهویه سریع مناسب است. اگر سالن بسته ای دارد، حتما از جت هیتر دودکش دار استفاده کنید تا قسمت زیادی از آلاینده را به بیرون انتقال دهد و به سلامت حیوان آسیبی نرساند. 

3- بخاری های معمولی خانگی 

این بخاری ها توانایی گرم کردن فضای 20 الی 30 متری را دارند و برای سالن های چندصد متری مناسب نخواهد بود و در صورتی که می خواهید چند مورد از آنها را در سالن پرورش نصب کنید، نیاز به لوله کشی گاز و نصب دودکش در مکان های مختلف خواهد بود که طبیعتا با مشکلات و هزینه های زیادی همراه خواهد بود. بنابراین بخاری های معمولی خانگی گزینه مناسبی برای گرم کردن سالن پرورش دام نیستند. 

نتیجه کلی

در این نوشته به انواع روش های گرمایش گاوداری و سالن های پرورش دام پرداخته شد و علت انجام این کار نیز توضیح داده شد، در واقع گرم کردن سالن موجب کاهش میزان مصرف علوفه و افزایش ضریب تبدیل حیوان خواهد شد. انتخاب بهترین سیستم گرمایشی به بودجه و سلیقه شما بستگی دارد، اما کوره هوای گرم به دلیل هزینه راه اندازی پایین، قیمت مناسب و گرمای پاکی که تولید می کند، بهترین گزینه برای گرمایش گاوداری و سایر سالن ها خواهد بود. 

نوشته انواع سیستم های گرمایشی گاوداری | روش های گرم کردن محل پرورش دام اولین بار در وبسایت کارخانه هیتر اسکندری. پدیدار شد.

تبریک سال ۱۴۰۰ + اس ام اس، متن و عکس...
ما را در سایت تبریک سال ۱۴۰۰ + اس ام اس، متن و عکس دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد جواد عظیم بازدید : 154 تاريخ : شنبه 28 خرداد 1401 ساعت: 0:27