مزایا و معایب سیستم گرمایش خورشیدی در مناطق سردسیر

ساخت وبلاگ

نحوه کار سیستم گرمایش خورشیدی و مزایا و معایب آن

یکی از روش های گرمایشی بسیار پاک و البته رایگان ، استفاده از نور خورشید است. در فصل های سرد سال می توان نور خورشید را به روش های مختلفی به گرما تبدیل کرد و از آن جهت گرمایش خانه، سالن تولیدی، گلخانه، سالن های تولید قارچ، سالن های پرورش طیور و مرغداری ها و … استفاده کرد. 

این سیستم گرمایشی رایگان و خدادادی دارای مزایا و معایبی است که در این نوشته از هیتر اسکندری قصد داریم به این موارد بپردازیم و اطلاعات مفیدی را در اختیار شما خواننده گرامی قرار دهیم، با ادامه مطلب همراه باشید. 

روش های تبدیل نور خورشید به انرژی 

نور خورشید به خودی خود گرمابخش است، بنابراین در فصل های گرم سال مانند بهار و تابستان بیشترین مقدار گرما را به سطح زمین می رساند و بدون نیاز به هیچ گونه تجهیزات اضافی از این گرمای خدادادی می توان بهره مند شد، اما مسئله اصلی و چالش برانگیز به فصل های سرد سال یعنی اواخر پاییز و زمستان مربوط می شود.

روش های تبدیل نور خورشید به انرژی - هیتر اسکندری

در این فصل ها خورشید کمی از زمین فاصله می گیرد و نور خورشید گرمای کافی به زمین نمی رساند، به همین دلیل شاهد بارش برف و یخبندان هستیم. در چنین شرایطی با استفاده از تجهیزاتی مانند سلول های خورشیدی می توان گرما را به الکتریسیته و سپس به گرما تبدیل کرد. هیتر برقی وسیله ای است که برق را به گرما تبدیل خواهد کرد. 

هم چنین استفاده از آبگرمکن خورشیدی نیز جهت تامین آب گرم مورد نیاز خانه در فصل های تابستان و زمستان مناسب خواهد بود. ابگرمکن های خورشیدی به دلیل جداره دو لایه و عایقی که دارند، مانع از خروج گرمای دریافتی شده و از ورود سرما نیز جلوگیری خواهد کرد، بنابراین گزینه مناسبی برای تامین آب گرم خواهد بود. 

سلول های خورشیدی چگونه نور را به برق تبدیل می کنند؟

معمولا فرایند تبدیل نور خورشید به برق توسط دو سیستم انجام می شود، در روش اول از سلول های فتوولتائیک (photovoltaic) استفاده می شود. این سلول ها بر روی صفحاتی شیشه ای مانند قرار می گیرند و فوتون های دریافتی از خورشید را به ولتاژ برق تبدیل می کنند، از این رو به آنها سیستم PV نیز می گویند. 

دومین سیستم جهت تبدیل نور خورشید به برق، تمرکز کننده نور خورشید است، این سیستم که در زبان انگلیسی Concentrating solar-thermal power نامیده می شود، متشکل از آینه هایی است که نور خورشید را به یک نقطه متمرکز می کنند و همانند عدسی عمل می کنند، مرکز دریافت نور به شدت داغ می شود و از این گرما جهت تولید برق می توان استفاده کرد. این سیستم به اختصار CSP نام دارد. 

مزایای استفاده از سیستم گرمایش خورشیدی چیست ؟

مزایای استفاده از سیستم گرمایش خورشیدی چیست ؟ - هیتر اسکندری

به این سیستم تامین گرما به عنوان یک سرمایه ابدی و کاملا رایگان می توان نگاه کرد چرا که به جز هزینه های خرید تجهیزات و راه اندازی، هیچ هزینه دیگری نخواهد داشت و برای همیشه از برق رایگان می توان بهره برد. از جمله مزایای سیستم گرمایش خورشیدی می توان به موارد زیر اشاره کرد :

1- تولید برق رایگان 

برق تولید شده از ژنراتور خورشیدی کاملا رایگان خواهد بود و بسیاری از سیستم های گرمایشی و سایر تجهیزات خانه ، محل کار ، سالن ، گلخانه و… را به رایگان می توانید راه اندازی کنید، بدون اینکه مجبور به پرداخت قبض برق باشید .

2- امکان ذخیره برق برای شب و یا مواقع ابری 

به کمک باتری می توانید برق تامین شده را ذخیره کنید و از آن برای گرمایش در شب و مواقعی که هوا ابری است، استفاده کنید. به عنوان مثال اگر گلخانه دار هستید، در طول روز نیازی به سیستم های گرمایشی نخواهید داشت چرا که نور خورشید، گلخانه را به اندازه کافی گرم خواهد کرد. بنابراین برق تولید شده در باتری ذخیره خواهد شد و برای تولید گرما در شب مورد استفاده قرار خواهد گرفت. 

3- افزایش ارزش خانه یا سالن 

در صورتی که سلول های خورشیدی را بر پشت بام خانه یا سالن تولیدی خود نصب کنید، مطمئنا ارزش آن ملک بالاتر خواهد رفت، بنابراین در هنگام فروش خانه یا سالن ، متضرر نخواهید شد و مابه تفاوت مبلغ دریافتی را می توانید صرف نصب سیستم های خورشیدی در خانه جدید بکنید. 

4- بهره مندی از برق نامحدود و بی پایان 

پایه و اساس زندگی بر روی کره زمین به نور خورشید وابسته است، بنابراین تا زمانی که خورشید نور کافی تامین کند، زندگی بر روی کره زمین ادامه خواهد داشت و تا ابد از انرژی الکتریکی و گرمایشی رایگان و نامحدود بهره مند خواهید شد. 

5- گرمایی کاملا پاک و بدون آلودگی تولید می کند

تولید گرمای پاک و بدون آلودگی در محیط هایی مانند اتاق خواب ، اتاق کودک، گلخانه ها و محیط هایی که نیاز به اکسیژن کافی دارند، بسیار اهمیت دارد. الکتریسیته این گرمای پاک را فراهم خواهد کرد. هم چنین توصیه می کنیم مقاله بهترین بخاری برقی مناسب اتاق خواب را بخوانید. 

معایب روش گرمایش خورشیدی کدامند؟

معایب روش گرمایش خورشیدی کدامند؟ - هیتر اسکندری

با اینکه راه اندازی سیستم گرمایش برقی مزایایی را به همراه دارد و سبب تولید رایگان برق خواهد شد، اما معایبی نیز به دنبال خواهد داشت که از جمله مهمترین آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد :

1- قیمت زیاد تجهیزات 

یکی از مهم ترین دغدغه های افراد و شرکت ها عدم توانایی در پرداخت بهای تجهیزات و ملزومات آن است. در صورتی که سلول های خورشیدی، باتری ها و تجهیزات نصب قیمت پایین تری داشته باشد، مسلما افراد زیادی به این کار مشتاق خواهند شد. امروزه با فروش اقساطی این تجهیزات ، افراد زیادی به نصب سلول های خورشیدی ترغیب شده اند. 

2- نیاز به فضای زیاد

در صورتی که بخواهید از سلول های خورشیدی جهت تامین برق کافی استفاده کنید، باید فضای زیادی را در اختیار داشته باشید. به طول معمول هر متر مربع از سلول های خورشیدی توانایی تولید 50 وات برق را دارد. بنابراین اگر نیاز روزانه شما به برق 2000 وات باشد، به یک فضای 40 متر مربعی جهت نصب سلول های خورشیدی احتیاج خواهید داشت (پشت بام خانه و سالن بهترین مکان خواهد بود)

در مورد سالن های صنعتی و بسیار بزرگ، گلخانه های بزرگ و … به چندین هزار متر مربع فضا جهت نصب سلول های خورشیدی نیاز خواهد بود. 

3- نیاز به نگهداری و سرویس دارد

سلول های خورشیدی نیز مانند هر وسیله دیگری نیاز به مراقبت، سرویس و نگهداری دارد و جهت انجام این کار شاید به شرکت های تولید کننده هزینه ای نیز پرداخت کنید.

نتیجه کلی 

در این نوشته به نحوه تامین گرمایش خورشیدی و مزایا و معایب این کار پرداخته شد، در صورتی که دید طولانی مدت و سرمایه گذاری به این روش گرمایشی دارید، هم چنین بودجه و فضای لازم را برای اجرای سلول های خورشیدی در اختیار دارید، بهترین روش تامین گرمای رایگان همین است. در نوشته بهترین بخاری برقی برای خانه و سالن می توانید نکات مهمی را در مورد بهترین هیترهای برقی به دست آورید که در مصرف برق تولید شده شما نیز صرفه جویی خواهد کرد. 

نوشته مزایا و معایب سیستم گرمایش خورشیدی در مناطق سردسیر اولین بار در وبسایت کارخانه هیتر اسکندری. پدیدار شد.

تبریک سال ۱۴۰۰ + اس ام اس، متن و عکس...
ما را در سایت تبریک سال ۱۴۰۰ + اس ام اس، متن و عکس دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد جواد عظیم بازدید : 291 تاريخ : شنبه 28 خرداد 1401 ساعت: 0:27