تجهیزات لازم برای راه اندازی گلخانه گوجه گیلاسی

ساخت وبلاگ

ملزومات و ابزارهای لازم برای کشت گوجه چری در گلخانه

گوجه گیلاسی یک صیفی بسیار پرطرفدار و پر مصرف از خانواده گوجه فرنگی ها می باشد در رنگ های قرمز، زرد، سبز و سیاه وجود دارند. نام دیگر آنها گوجه مینیاتوری یا گوجه چری است که نسبت به گوجه فرنگی های معمولی حاوی مواد معدنی و ویتامین های بیشتری است و مقاومت بیشتری نیز در برابر آفات خواهد داشت. 

پرورش گوجه گیلاسی در مناطق گرم و معتدل به خوبی انجام می شود، اما جهت کشت آن در مناطق گرمسیر و یا تامین گوجه تازه در فصل زمستان، نیاز به احداث گلخانه خواهد بود.  گوجه مینیاتوری در محدوده دمایی 20 الی 30 درجه سانتی گراد و محدوده رطوبتی 80 درصد به خوبی رشد می کند، روزانه نیاز به 8 ساعت نور مستقیم دارد (نور پشت شیشه و پنجره نیز مناسب است)

گوجه گیلاسی جزو سبزیجات زود بازده است چرا که بعد از گذشت 50 الی 60 روز می توانید آن را برداشت کنید و به درآمد برسید. پس از برداشت کامل میوه ها ، علف های برجا مانده نیز به عنوان علوفه حیوانات قابل فروش است. 

مزایای کشت گلخانه ای گوجه گیلاسی 

مزایای کشت گلخانه ای گوجه گیلاسی - هیتر اسکندری

اغلب کشاورزان رغبت کمی به احداث گلخانه دارند و ترجیح آنها به پرورش محصولات کشاورزی در حالت سنتی ات. اما اگر از مزایای راه اندازی گلخانه خبر داشته باشید، قطعا آن را به زمین های کشاورزی ترجیح خواهید داد و با هزینه های آن کنار خواهید آمد. اساسا هزینه های انجام شده برای گلخانه پس از چند دوره کشت جبران خواهد شد. 

از جمله مزایای راه اندازی گلخانه کوچک کیلاسیس می توان به موارد زیر اشارن کرد :

1- محصولات کشاورزی در برابر باد و باران و طوفان و تگرگ در امان خواهند بود و ریزش گل ها خیلی کم خواهد بود. 

2- امکان کشت گوجه گیلاسی و هر محصول دیگری در فصل های سرد سال مانند پاییز و زمستان وجود دارد. 

3- دما و رطوبت تحت کنترل است و امکان سرمازدگی به محصولات وجود ندارد، بنابراین میزان برداشت محصول تا چند برابر افزایش خواهد یافت. 

4- امکان کشت گوجه گیلاسی به صورت طبقاتی نیز وجود دارد که میزان برداشت محصول در واحد سطح چند برابر خواهد شد. 

5- در حالت پرورش گلخانه ای گوجه گیلاسی، محصولات زودتر می رسند و طول دوره برداشت کوتاه خواهد شد، چرا که شرایط محیطی بسیار ایده آل است. 

6- امکان کشت چندین باره در طول سال را فراهم خواهد کرد، در واقع با راه اندازی گلخانه در هر زمانی می توانید گوجه گیلاسی ها را بکارید و پس از برداشت به درآمد برسید و هیچ محدودیتی وجود ندارد. 

7- گلخونه از محصولات شما در برابر آفات ، حشرات و جوندگان، پرندگان و سایر حیوانات مانند موش و خرگوش محافظت خواهد کرد. 

8- در روش گلخانه ای به آب کمتری نیاز خواهید داشت چون که میزان تبخیر آب گیاهان به حداقل خواهد رسید و حتی با استفاده از روش آبیاری قطره ای می توانید مصرف آب را تا حد قابل توجهی کاهش دهید. 

چگونگی کشت گوجه گیلاسی در گلخانه 

معمولا جهت کشت این سبزی از بذر استفاده می شود، می توانید بذرها را در خاک گلخانه بکارید و یا از گلدان استفاده کنید، در صورتی که خاک گلخانه شما مناسب هستید و می خواهید هزینه های کمتری صرف کید، استفاده از خاک خود گلخانه مناسب تر خوانده بود. 

مکان مناسب جهت راه اندازی گلخانه 

مکان مناسب جهت راه اندازی گلخانه - هیتر اسکندری

طبیعتا گلخانه در هر مکانی از شمال و جنوب کشور قابل راه اندازی است و هیچ محدودیت مکانی ندارد، اما جهت پرورش بهتر و جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی در آینده بهتر است که نکات زیر را در هنگام انتخاب مکان مناسب گلخانه را در نظر بگیرید :

الف – بهتر است در نزدیکی گلخانه ،هیچ درخت و ساختمان  و عوامل سایه اندازی وجود نداشته باشد تا گیاهان حداکثر میزان گرما و نور خورشید را دریافت کنند. 

ب – بهتر است طول زمین در جهت شرق به غرب باشد تا بیشترین مقدار نور خورشید به گیاهان برسد. 

ج – زمین مورد نظر باید به گاز و برق شهری دسترسی داشته باشد، تجهیزاتی مانند هیتر گلخانه با گاز شهری کار می کنند و بسیاری از تجهیزات گلخانه دیگری مانند فن تهویه و لامپ ها و سیستم های آبرسانی و رطوبت دهی با برق کار می کنند. 

د – دسترسی به منبع آب مهمترین شرط برای انتخاب زمین گلخانه ای است، وجود رودخانه ، چاه و یا دسترسی به آب کشاورزی الزامی خواهد بود. 

هـ – در صورتی که می خواهید از خاک خود گلخانه جهت کشت استفاده کنید، بررسی خاک زمین ضروری می باشد برای این منظور باید از کارشناسان کشاورزی معتبر کمک بگیرید. خاک مورد نظر باید غنی بوده و ph آن بین 6 الی 7 باشد، خاک های سبک لومی شنی با زهکشی مناسب گزینه بهتری خواهد بود. (در صورت نامناسب بودن خاک ، باید از گلدان استفاده کنید)

تجهیزات لازم برای راه اندازی گلخانه گوجه گیلاسی 

حال که با مزایای راه اندازی گلخانه و درآمد بالای آن نسبت به زمین های کشاورزی اگاهی پیدا کردید و زمین مناسبی را برای آن در نظر گرفته اید، نوبت به راه اندازی گلخانه خواهید رسید. تجهیزات زیر در ساخت گلخانه گوجه چری به کار گرفته می شوند :

1- اسکلت و پوشش 

در ساخت چهارچوب گلخانه از چوب ، پروفیل های آلومینیومی ، لوله های گالوانیزه ضد زنگ ، پروفیل های فولادی ضد زنگ و… می توان استفاده کرد. طبیعتا عمر و دوام گلخانه های فلزی بیشتر از گلخانه های چوبی خواهد بود. 

جهت ساخت پوشش کلی گلخانه نیز می توان از نایلون های ضخیم ضد اشعه uv، ورق های پلی کربناتی دو جداره و شفاف ، شیشه دو جداره و … استفاده کرد که بهترین و محکم ترین گزینه استفاده از پلی کربنات دو جداره می باشد. 

گلخانه ها در طرح های مختلفی مانند اسپانیایی، تونلی، ایرانی، مثلثی، شش ضلعی و … ساخته می شوند که بنا به بودجه و مشاوره کارشناسان گزینه مناسب را می توانید انتخاب و اجرا کنید. 

2- سیستم آبیاری 

اگر گلخانه کوچکی دارید، می توانید به صورت دستی و با استفاده از گالن یا شلنگ بذرها را آبیاری کنید، اما با توجه به اینکه آبیاری کردن گلخانه های بزرگ و صنعتی بسیار وقت گیر می باشد، بنابراین استفاده از سیستم لوله کشی در گلخانه منطقی تر به نظر میرسد، در اجرای روش آبیاری قطره ای نیز تا حد زیادی در مصرف آب صرفه جویی می شود، پس اگر قصد راه اندازی گلخانه گوجه گیلاسی در مناطق کم آب را دارید، حتما سیستم آبیاری قطره ای را اجرا کنید. 

3- سیستم گرمایشی

جهت گرم کردن گلخانه از روش های مختلفی می توان استفاده کرد، معمولا از کوره هوای گرم یا همان بخاری مخصوص گلخانه استفاده می شود. این بخاری ها توانایی کار با سوخت های گاز شهری و گازوئیل را دارند و گرمایی کاملا تمیز و بدون کوچکترین آلودگی تولید خواهد کرد. 

در برخی گلخانه ها نیز از یونیت هیتر، سیستم گرمایش از کف ، جت هیتر ، هیتر برقی و … استفاده می شود. اما راه اندازی سیستم کوره هوای گرم بسیار ساده بوده و هزینه و زمان زیادی را نخواهد طلبید.

در نوشته مزایا و معایب گرمایش گلخانه با یونیت هیتر به تمام منافع و مشکلات این روش پرداخته شده است. هم چنین در صورت استفاده از جت هیتر جهت گرمایش گلخانه بهتر است از جت هیترهای دودکش دار گازی استفاده کنید چون کمترین میزان آلاینده ها را ایجاد خواهد کرد و بهتر است که دریچه های ورود هوا کمی باز باشند تا از مسمومیت محصولات جلوگیری شود. 

سیستم گرمایشی برای گلخانه گوجه - هیتر اسکندری

اگر به گاز شهری یا گازوئیل دسترسی ندارید، از هیترهای برقی جهت گرمایش گلخانه می توانید استفاده کنید. جت هیتر برقی محصولی است که گرمایی کاملا پاک و با راندمان 100 درصد در گلخانه تولید خواهد کرد و با استفاده از برق شهری ، ژنراتور تولید برق و … برق مورد نیاز آن را تامین کنید. 

وبسایت هیتر اسکندری در زمینه معرفی و فروش انواع هیترهای مناسب برای گلخانه فعالیت دارد و تمامی محصولات دارای گارانتی و خدمات پس از فروش معتبر هستند. هم چنین نصب و راه اندازی هیترها توسط نمایندگان معتبر کارخانه هیتر اسکندری انجام خواهد شد. 

جهت کاهش مصرف سوخت و گرمایش بهینه گلخانه ، می توانید سیستم های گرمایشی را به ترموستات متصل کنید تا در صورت بالاتر رفتن دمای گلخانه از حد استاندارد، آنها را خاموش کرده و ضمن حفظ سلامت محصولات و تامین امنیت گلخانه ، از مصرف بی رویه سوخت یا برق نیز جلوگیری شود. 

4- سیستم تهویه

جهت کمک به خروج هوای آلوده ، حرارت و رطوبت مازاد و حفظ سلامت محصولات، باید از فن های تهویه استفاده کرد. بهتر است که جهت تهویه گلخانه در جهت وزش بادهای غالب باشد تا با کمترین مصرف انرژی امکان تهویه فراهم باشد.

فن تهویه گلخانه در انواع ساده و دمپردار وجود دارند، برای جلوگیری از ورود هوای ناخواسته و ممانعت از وارد آمدن شوک دمایی به محصولات کشاورزی می توانید از فن های دمپردار استفاده کنید، دریچه این فن ها تنها در زمان کار باز می شود و در مابقی موارد بسته خواهد بود. فن گلخانه 120 نمونه ای از فن های دمپردار است.

5- تامین رطوبت

گوجه گیلاسی برای رشد به رطوبت بالایی نیاز دارد، اگر در منطقه آب و هوایی خشک قرار دارید، حتما باید از روش های مختلفی رطوبت گلخانه را به سطح مناسبی برسانید. آبیاری زمین و برگ ها ، استفاده از رطوبت سازهای پروانه ای و نازلی روش های تامین رطوبت در گلخانه هستند. 

البته بهتر است از یک رطوبت سنج جهت سنجش میزان رطوبت گلخانه استفاده کنید، در صورتی که سطح رطوبت گلخانه در اندازه مناسبی قرار داشته باشد، نیازی به انجام اقدامات فوق نخواهد بود. 

6- تامین روشنایی

بهتر است روشنایی گلخانه را با لامپ های LED تامین کنید چون میزان مصرف برق پایینی خواهد داشت، گوجه گیلاسی به حداقل 8 ساعت نور در طول روز نیاز دارد، در صورت ابری بودن هوا و بارش برف می توانید از لامپ ها جهت جبران نور استفاده کنید. 

7- ملزومات پرورش

پس از راه اندازی و تجهیز گلخانه باید برای شروع کشت گوجه گیلاسی اقدام کنید. تهیه کود، خاک مناسب ، بذر، گلدان، نیروی کار و… از دیگر مواردی است که در پرورش گلخانه ای گوجه مینیاتوری باید انجام دهید. 

سخن کلی

راه اندازی گلخانه راهکاری عالی برای پرورش هر نوع میوه و سبزیجاتی در هر منطقه جغرافیایی می باشد. در این نوشته در مورد تجهیزات و ملزومات لازم برای راه اندازی گلخانه گوجه گیلاسی ، نکته های مفیدی ارائه شد. در صورتی که علاقه مند به این کار هستید، با مطالعه و مشاوره با گلخانه داران از تجربیات آنها بهره مند شوید.

نوشته تجهیزات لازم برای راه اندازی گلخانه گوجه گیلاسی اولین بار در وبسایت کارخانه هیتر اسکندری. پدیدار شد.

تبریک سال ۱۴۰۰ + اس ام اس، متن و عکس...
ما را در سایت تبریک سال ۱۴۰۰ + اس ام اس، متن و عکس دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد جواد عظیم بازدید : 266 تاريخ : شنبه 28 خرداد 1401 ساعت: 0:27