اهمیت ایمنی هیتر در انواع گلخانه ها | آشنایی با سیستم های امنیتی در هیترهای گلخانه

ساخت وبلاگ

آشنایی با اهمیت و نقش سیستم های امنیتی هیتر در ایمن سازی گلخانه'>گلخانه

در تمامی گلخانه ها اعم از گلخانه های میوه و صیفی جات، گلخانه گل های سرشاخه ای و گل های آپارتمانی و… در فصل های سرد سال از هیتر یا همان بخاری جهت ادامه رشد میوه ها و گیاهان استفاده می شود، در واقع بخاری یکی از اصلی ترین تجهیزات هر گلخانه ای می باشد و با توجه به اینکه فروش محصولات گلخانه ای در فصل های سرد سال بیشتر می شود، اهمیت هیتر ها نیز بالاتر خواهد رفت. بنابراین استفاده از هیتر های استاندارد و توجه به امنیت آنها از اهمیت ویژه ای برای هر گلخانه داری برخوردار است.  

در این نوشته از وب سایت هیتر اسکندری به سیستم های امنیتی به کار رفته در هیتر ها پرداخته شده ، هم چنین راه حل و روش هایی نیز برای کاهش احتمال خطر آفرینی و آتش سوزی بخاری ها ارائه خواهند شد، اگر دارای گلخانه هستید و یا قصد راه اندازی آن را دارید حتما این نوشته را مطالعه کنید. 

انواع هیترهای مورد استفاده در گلخانه ها 

تولید گرمای پاک توسط هیترها از اهمیت بالایی برخوردار است بنابراین تمامی بخاری هایی که بدین منظور استفاده می شوند باید توانایی تولید گرمای پاک و عاری از هر گونه گاز های آلاینده را داشته باشند چرا که این گازها موجب مسمومیت و مرگ گل ها و از بین رفتن محصولات کشاورزی خواهند شد. 

الف – کوره هوای گرم 

یکی از اصلی ترین بخاری هایی که جهت گرمایش انواع گلخانه های بزرگ و متوسط کاربرد دارد، کوره هوای گرم است. گرمای مورد نیاز در داخل کوره و کویل های فولادی اشتعال پیدا کرده و دودها و آلاینده ها از طریق دودکش به محیط بیرون انتقال داده می شوند. فن های تعبیه شده در پشت کوره و کویل ها، هوای گرم را به داخل گلخانه انتقال خواهد داد. 

این بخاری ها توانایی کار با سوخت گاز شهری و گازوئیل را دارند، بنابراین حتی در مکان هایی که به گاز شهری دسترسی ندارید، می توانید از آنها جهت گرمایش گلخانه بهره ببرید. 

ب – جت هیتر برقی

دومین هیتری که برای گرمایش گلخانه های کوچک و متوسط کاربرد خواهد داشت، جت هیتر برقی نام دارد. این بخاری ها همانطور که از نامشان پیداست با برق صنعتی (سه فاز) کار می کنند و در مواقعی که به سوخت های فسیلی دسترسی نداشته باشید، می توانید از آنها جهت تولید گرمای پاک استفاده کنید. در صورتی که جهت تولید برق از ژنراتور، توربین بادی و یا سلول های خورشیدی استفاده می کنید، جت هیترهای برقی بهترین گزینه برای تولید گرما خواهند بود. 

دقت کنید که استفاده از جت هیترهای گازی یا گازوئیلی بدون دودکش در گلخانه ها ، اصلا مناسب نیست و سبب از بین رفتن محصولات کشاورزی خواهد شد. 

ج – جت هیتر گازی دودکش دار

جت هیترهای دودکش دار مقداری از آلاینده ها را به بیرون از گلخانه انتقال می دهند، اما قسمتی از آن نیز همراه با گرما به محوطه داخلی گلخانه انتقال پیدا خواهد کرد، بنابراین گرمای تولیدی آن کاملا پاک نخواهد بود. به دلیل اینکه گاز شهری آلاینده های کمتری تولید می کند، به عنوان سوخت مناسبی جهت استفاده در جت هیترهای دودکش دار پیشنهاد می شود. 

جت هیتر گازی دودکش دار - هیتر اسکندری

تجربه چند ساله نشان می دهد که استفاده از کوره هوای گرم و یا هیترهای برقی گزینه های بسیار مناسبی برای استفاده در گلخانه ها می باشد، اما برخی از گلخانه داران به دلیل صرفه جویی در هزینه ها از جت هیترهای دودکش دار استفاده می کنند که نوع گازی آن را توصیه می کنیم تا آلودگی کمتری برای گیاهان و محصولات کشاورزی به همراه داشته باشد. 

چرا ایمنی هیترهای گلخانه ای اهمیت دارد؟

هیترهای گلخانه جهت ایجاد گرمایش کافی باید به صورت 24 ساعته فعالیت داشته باشند، با توجه به اینکه امکان حضور مداوم شما – به خصوص شب هنگام – در گلخانه میسر نیست، ایمنی آن نقش به سزایی در جلوگیری از خطر آفرینی و آتش سوزی بخاری خواهد داشت. 

در صورت استفاده از بخاری های غیراستاندارد و ارزان قیمت ، احتمال نشت سوخت و یا انفجار کوره وجود دارد که نتیجه آن از بین رفتن سرمایه شما است، به همین منظور حتما استفاده از هیترهای استاندارد را توصیه می کنیم که در ادامه این نوشته به انواع سیستم های امنیتی به کار رفته در هیترها و ویژگی های یک هیتر گلخانه ای استاندارد خواهیم پرداخت. 

آشنایی با سیستم های امنیتی به کار رفته در هیترهای گلخانه 

سیستم های امنیتی هر یک از بخاری های موجود در بازار با دیگری متفاوت است، اما در حالت کلی می توان موارد زیر را از اصلی ترین سیستم های امنیتی به کار رفته در هیترهای گلخانه ای برشمرد :

الف – ترموستات محیطی

ترموستات محیطی در واقع تنظیم کننده دمای محیط است و زمان روشن و خاموش شدن هیتر را در دست خواهد گرفت، این ترموستات در گوشه ای از گلخانه نصب شده و به هیتر متصل می شود، به عنوان مثال اگر دمای محیط را بر روی 28 درجه سانتی گراد تنظیم کرده باشید، تا زمانی که دمای محیط به مقدار تعیین شده نرسد، هیتر همچنان به کار خود ادامه خواهد  و پس از رسیدن دما به مقدار تعیین شده ، ترموستات هیتر را خاموش کرده و از افزایش دمای محیط جلوگیری خواهد کرد.

در بسیاری از گلخانه ها از ترموستات محیطی استفاده می شود، این سیستم ساده ضمن اینکه سبب افزایش امنیت گلخانه و تنظیم دمای آن می شود، از مصرف زیاد سوخت نیز جلوگیری خواهد کرد. 

ب – ترموستات کوره 

ترموستات کوره - هیتر اسکندری

این سیستم امنیتی در هیترهای آتش درون و جت هیترها وجود دارد که مانع از افزایش بیش از حد دمای کوره می شود. ترموستات کوره مقاومت بسیار بالایی در برابر حرارت بالا دارد و همواره مقدار دمای کوره را تحت نظر میگیرد، در صورت افزایش بیش از حد حرارت کوره ، ورودی سوخت مشعل را قطع کرده و مانع از خطر آفرینی آن خواهد شد. به عنوان مثال ، هیتر pf 110 نمونه ای از هیترهای اسکندری است که از سیستم ایمنی ترموستات کوره بهره مند است. 

ج – فیوز کم آمپر 

تمامی بخاری های صنعتی من جمله هیترهای گلخانه دارای تابلو برق هستند تا ضریب اطمینان محصول افزایش یافته و کنترل آن بهتر و دقیق تر باشد. یکی از سیستم های ایمنی ضروری در هیترهای مخصوص گلخانه استفاده از فیوز کم آمپر است که جریان برق ورودی را کنترل می کند. 

این سیستم ساده مانع از ورود برق پر ولتاژ و نوسان دار خواهد شد و بدین ترتیب سلامت قطعات الکترونیکی هیتر را حفظ خواهد کرد و مانع از بروز انفجار یا آتش سوزی خواهد شد. 

د – ترمینال ریلی 

این قطعه امنیتی نیز در تابلو برق قرار دارد و در مرحله بعد از فیوز کم آمپر تعبیه شده است، در صورتی که برق پرولتاژ و خطرناک از فیوز کم آمپر عبور کرد به ترمینال ریلی خواهد رسید، این سیستم با قطع جریان برق مانع از بروز حادثه و آسیب به قطعات هیتر خواهد شد. 

هـ – دریچه تخلیه 

دریچه تخلیه یا همان سوپاپ اطمینان که در هیترهای آتش درون اسکندری تعبیه شده ، از انفجار کوره جلوگیری خواهد کرد. این سیستم همانند زودپز عمل می کند و در صورتی که فشار حرارت داخل کوره به بیش از مقدار مجاز برسد، سبب باز شدن سوپاپ شده و حرارت مازاد از طریق دریچه به بیرون انتقال داده خواهد شد، بدین ترتیب از خطرات احتمالی جلوگیری خواهد کرد. 

دریچه تخلیه هیتر های اسکندری - هیتر اسکندری

به منظور حفظ امنیت گلخانه ، بهتر است که تا فاصله 50 متری مسیر سوپاپ اطمینان هیچ منبع سوخت یا وسیله قابل اشتعالی وجود نداشته باشد. یکی از هیترهای اسکندری که دارای سوپاپ اطمینان است، هیتر آرارات نام دارد. 

و – شیر برقی و پمپ گازوئیل هوشمند

این سیستم امنیتی معمولا در جت هیترها قرار دارند و از بروز حادثه جلوگیری خواهند کرد. در جت هیترهای گازی از شیر برقی و در جت هیترهای گازوئیلی از پمپ گازوئیل جهت سوخت رسانی و اشتعال استفاده می شود. 

هوشمند بودن این سیستم ها بدین معناست که از خروج سوخت بیهوده جلوگیری خواهند کرد و تا زمانی که از روشن بودن مشعل اطمینان نداشته باشند، اجازه خروج سوخت را نخواهند داد، به عنوان یک نمونه خانگی می توان به شیر برقی آبگرمکن های خانگی اشاره کرد که به محض قطع شدن گاز، ورودی سوخت را مسدود خواهد کرد و تا زمان روشن نبودن مشعل، اجازه ورود سوخت را نخواهد داد. 

ز – وجود دودکش مناسب

استفاده از بخاری های بدون دودکش در گلخانه مناسب نیست چون سبب مسمومیت محصولات کشاورزی و نابودی سرمایه گلخانه دار خواهد شد، اطلاعات بیشتر را می توانید در مقاله مسمومیت گیاهان در گلخانه بخوانید. 

دودکشی که برای هیترهای آتش درون و یا جت هیترهای دودکش دار گازی در نظر گرفته میشود، باید از آلومینیوم و یا ورق های گالوانیزه دارای رنگ پوششی کوره ای ساخته شده باشد تا در اثر رطوبت بالای گلخانه پوسیده و سوراخ نشود. لوله های حلبی معمولی گزینه های خوبی نیستند و پس از مدتی دچار نشتی و مسمومیت محصولات کشاورزی خواهد شد. 

هم چنین باید به خوبی و به شکل محکمی نصب شوند تا در صورت وزش باد و طوفان، جا به جا نشود، داغ بودن دودکش ها خود عامل تهدید کننده ای جهت امنیت گلخانه خواهد بود و می تواند سبب ذوب شدن پوشش گلخانه و یا حتی آتش سوزی شود. 

مسیر خروج گاز باید هم جهت با جهت وزش باد غالب باشد تا گاز خروجی به داخل گلخانه پس زده نشود. 

یک بخاری گلخانه ای استاندارد و مطمئن چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

در صورتی که قصد خرید هیتر مخصوص گلخانه را داشته باشید، توجه به امنیت هیتر بسیار حائز اهمیت خواهد بود، چون که با کل سرمایه شما سروکار دارد. این هیترها علاوه بر سیستم امنیتی مطمئن ، باید ویژگی های دیگری نیز داشته باشد تا بهترین کارایی را برای گلخانه شما داشته باشد، موارد زیر نکاتی هستند که قبل از خرید هیتر گلخانه باید مورد توجه قرار بگیرند :

1- بدنه محکم و ضد زنگ داشته باشد

ضد زنگ بودن هیتر مانع از پوسیدگی بدنه بیرونی آن خواهد شد و طول عمر محصول را افزایش خواهد داد. استیل و یا گالوانیزه دارای رنگ پوششی کوره ای دو آلیاژ مناسب برای ساخت بدنه ضد زنگ هیتر است. 

2- گارانتی معتبر داشته باشد

وجود گارانتی و خدمات پس از فروش معتبر و قابل اتکا، سرویس دهی و تعمیر به موقع هیتر را تضمین خواهد کرد و مانع از وارد آمدن خسارت به محصولات کشاورزی شما در فصل زمستان خواهد شد. به عنوان مثال هیتر های اسکندری از گارانتی 2 ساله و خدمات پس از فروش 10 ساله بهره مند هستند و نمایندگی های معتبر کارخانه در استان های مختلف، وظایف نصب و سرویس محصول را بر عهده خواهند گرفت. 

3- با سوخت های مختلف کار کند

مشعلی که در هیتر گلخانه ای نصب می کنید، باید قابلیت کار با سوخت های مختلف را داشته باشد تا در صورت نبود سوخت اصلی، بتوان از سوخت جایگزین استفاده کرد. به عنوان مثال مشعل های دوگانه سوز ایران رادیاتور این قابلیت را دارند که با گاز شهری و گازوئیل کار کنند و گرمای گلخانه شما را در فل زمستان تضمین خواهد کرد. 

مشاوره با کارشناسان هیتر اسکندری

در این نوشته با سیستم های امنیتی هیتر گلخانه ای و ویژگی های یک هیتر استاندارد برای گلخانه آشنا شدید، هم چنین در صورت نیاز به راهنمایی بیشتر می توانید با شماره های درج شده در سایت تماس گرفته و از راهنمایی های کاملا رایگان آنها جهت خرید هیتر مناسب و ایمن برای گلخانه بهره مند شوید. 

نوشته اهمیت ایمنی هیتر در انواع گلخانه ها | آشنایی با سیستم های امنیتی در هیترهای گلخانه اولین بار در وبسایت کارخانه هیتر اسکندری. پدیدار شد.

تبریک سال ۱۴۰۰ + اس ام اس، متن و عکس...
ما را در سایت تبریک سال ۱۴۰۰ + اس ام اس، متن و عکس دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد جواد عظیم بازدید : 280 تاريخ : شنبه 28 خرداد 1401 ساعت: 0:27