ارسال مواد غذایی با پست و نکاتی در مورد آن

ساخت وبلاگ

ارسال مواد غذایی با پست، یکی از دغدغه‌های مهم فروشگاه‌های آنلاین است. عدم بسته‌بندی درست و مناسب مواد غذایی فاسد شدنی، مسئولیت زیادی برای فروشندگان و تأمین‌کنندگان آنلاین مواد غذایی دارد. اهمیت سلامت مواد غذایی در وضعیت سبک زندگی و پیشگیری از بیماری‌ها برای همۀ ما ثابت شده است.

در دورانی که سامانه‌های باربری آنلاین بیش از هر زمان دیگر رشد کرده‌اند توجه به این موضوع حائز اهمیت است. اگر صاحب کسب‌وکاری متمرکز بر فروش آنلاین خوراکی هستید، در نظر داشتن شیوۀ ارسال مواد غذایی و کیفیت آن باعث ارتقای سطح کاری شما خواهد شد. برای اینکه با روند ارسال خوراکی خشک با پست بیشتر آشنا شوید با ادامۀ این متن همراه باشید.

مقدمه‌ای در مورد ارسال مواد غذایی در پلتفرم‌های آنلاین

این روزها، سامانه‌های آنلاین فروش مواد غذایی به رشد و پیشرفت چشمگیری دست یافته‌اند. به همین ترتیب، پلتفرم‌های باربری آنلاین برای نقل‌وانتقال مواد غذایی نیز موازی با آن رشد کرده‌اند. بعضی از این سرویس‌ها دارای قیمت‌های مقرون‌به‌صرفه هستند که باربری و ارسال مواد غذایی را برای کسب‌وکارها تسهیل کرده‌اند. اما برخی دیگر نیز علیرغم قیمت‌های بالاتر، کیفیت چندان مطلوبی را ارائه نمی‌دهند.

بسته بندی و ارسال مواد غذایی

این مسئله دارای اهمیت بسزایی است. چرا که اگر مواد غذایی فاسد شدنی به خوبی بسته‌بندی و ارسال نشوند هزینه‌های جانبی و ضرر مالی زیادی را برای افراد ایجاد خواهند کرد. از طرفی، فاسد شدن مواد غذایی در روند ارسال می‌تواند باعث ایجاد بیماری و به خطر انداختن سلامتی مصرف‌کنندگان شود. یکی از معیارهای مهم در موفقیت کسب‌وکار مرتبط با مواد غذایی، ارسال سالم و صحیح آن‌هاست. بنابراین لازم است نکات مهمی را در این زمینه به خاطر داشته باشید.

اهمیت تازگی مواد غذایی در هنگام باربری

ارسال مواد غذایی با چالش‌های متعددی روبروست. بالا رفتن دمای محیط نگهداری، رطوبت، عدم بسته‌بندی مناسب، فاسد شدن مواد غذایی و بسیاری موارد دیگر در این زمینه مطرح هستند. نکتۀ اصلی در تازه ماندن مواد غذایی، بسته‌بندی و قرار دادن آن‌ها در محیط ایزوله و با دمای مناسب است. محیطی که باید عاری از هر گونه آلودگی و اغلب در سرما و دور از رطوبت باشد. با در نظر داشتن موارد زیر می‌توانید تازگی را در روند ارسال مواد غذایی حفظ کنید.

تازگی میوه در ارسال

از یخ خشک استفاده کنید

یخ خشک یا دی اکسید کربن جامد، ماده‌ای است که به جای ذوب شدن، تصعید می‌شود. به این معنا که مستقیماً از حالت جامد به گاز درمی‌آید. یخ خشک به شما این قابلیت را می‌دهد که مواد غذایی یخ زده را که باید بسیار سرد بمانند، جابجا کرده و به دست مصرف‌کننده برسانید. یخ خشک یکی از بهترین‌ها برای خنک نگه‌داشتن مواد غذایی است. تنها مشکل، پرهزینه بودن تأمین آن است. همچنین که ممکن است رانندگان ماشین‌های یخچال‌دار، اجازۀ استفاده از آن را ندهند. برخی از نکاتی که در ارسال مواد غذایی با یخ خشک مطرح هستند شامل موارد زیر می‌شوند:

  • در حمل‌ونقل هوایی باید دقت زیادی در استفاده از آن شود.
  • نکات ایمنی را در جابه‌جایی مواد غذایی با یخ خشک در نظر داشته باشید.
  • تماس مستقیم آن با پوست باعث بروز سوختگی می‌شود.
  • آزاد شدن گاز دی اکسیدن کربن بر اثر گرما ممکن است باعث ایجاد مسمومیت شود.
  • در حمل مواد خوراکی زنده از یخ خشک استفاده نشود.
  • هنگام ارسال مواد غذایی با یخ خشک باید این موضوع را با برچسبی روی وسیلۀ نقلیه مشخص کرد.

کیسه‌های یخ تهیه کنید

کیسه‌های یخ این قابلیت را دارند که چندین بار مورد استفاده قرار بگیرند. انواع مختلفی از کیسه‌های یخ وجود دارند که بسته به نوع بار می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. حجم مورد نیاز در ارسال مواد غذایی، دمای مطلوب برای نگهداری، مدت زمان حفظ دما توسط کیسه‌ها و موارد دیگر در این زمینه اهمیت دارند.

کیسه‌های یخ انواع مختلفی دارند که یکی از بهترین آن‌ها، کیسه‌های ژلاتینی هستند. همچنین کیسه‌های یخ پلاستیکی و فومی نیز برای بسته‌بندی موادی که نیاز به نظم و ترتیب دارند مناسب هستند. پیش از ارسال مواد غذایی با کیسه‌های یخ لازم است تعداد کیسه‌ها، حجم هر کیسه و نحوۀ چیدمان آن‌ها در وسیلۀ نقلیه را مشخص کرد. برخی از موارد زیر نیز در ارتقای کیفیت ارسال آن‌ها کمک خواهند کرد.

  • غذاهایی را که نیاز به خنک ماندن یا یخ‌زدگی دارند، به شکلی مناسب بسته‌بندی کنید.
  • مواد غذایی را که امکان ذوب شدن آن‌ها وجود دارد در کیسه‌های ضد آب قرار دهید.
  • بهترین دما را در ارسال مواد غذایی مختلف تعیین کنید. معمولاً دمای بین صفر تا 15 درجۀ سانتی‌گراد برای اغلب مواد غذایی مناسب است.
  • مواد غذایی فاسد شدنی را بیش از دو ساعت در دمای بالاتر از حد مجاز قرار ندهید.

اهمیت بسته‌بندی در ارسال مواد غذایی

پس از تازه نگه داشتن مواد غذایی، بسته‌بندی و شیوۀ چیدمان آن‌ها در وسیلۀ نقلیه اهمیت دارد. روند بسته‌بندی در ارسال مواد غذایی با توجه به نوع و کیفیت خوراکی‌ها متفاوت خواهد بود. در بسته‌بندی اغلب مواد غذایی می‌توان از شیشه یا پلاستیک استفاده کرد.

بسته بندی مواد غذایی

استفاده از شیشه در بسته‌بندی

شیشه یکی از بهترین مواد برای بسته‌بندی خوراکی‌هاست. با این حال، تأمین شیشه در ارسال مواد غذایی می‌تواند هزینۀ بیشتری برای شما ایجاد کند. همچنین که شیشه گران‌تر بوده و هزینۀ جابه‌جایی آن نیز بیشتر است. از طرفی، احتمال شکستگی نیز باعث می‌شود تا بسته‌بندی ویژه‌ای را برای آن در نظر داشت. در بسته‌بندی شیشه‌ای بهتر است از کیسه‌های حباب‌دار استفاده شود تا از شدت ضربات وارده به آن کاسته شود. در صورت بسته‌بندی مواد غذایی مایع بهتر است آن‌ها را در کیسه‌های پلاستیکی ضد آب قرار داد. هنگام قرار دادن محصولات در جعبه نیز باید آن‌ها را با فوم پلاستیکی از هم جدا کرد.

استفاده از پلاستیک در بسته‌بندی

پلاستیک، ارزان‌ترین و در دسترس‌ترین راه برای حمل‌ونقل و ارسال مواد غذایی است. اگر بسته‌بندی مناسبی با پلاستیک انجام دهید به نوعی ایمنی و ضمانت آن‌ها را در هنگام ارسال فراهم کرده‌اید. بسته‌بندی در پلاستیک، مقاومت بیشتری به آن می‌دهد. همچنین که احتمال شکستگی یا پاره شدن آن نیز به حدأقل می‌رسد. کیسه‌های پلاستیکی از بهترین مواد برای پخش کردن فشار به طور مساوی روی جعبه‌ها هستند. با این حال باید در نظر داشت که پلاستیک بیشتر برای بارهای جامد مناسب است. از طرف دیگر، پلاستیک یکی از موادی است که باعث آسیب شدید به محیط زیست می‌شود. بنابراین سعی کنید از پلاستیک‌های دوست‌دار محیط زیست استفاده کنید.

انتخاب پلاستیک یا شیشه برای بسته‌بندی مواد غذایی، با در نظر داشتن نوع و کیفیت مواد تعیین می‌شود. هر یک از آن‌ها دارای هزینۀ متفاوتی خواهند بود که باید در نظر گرفته شود.

اهمیت باربری در ارسال مواد غذایی

نکتۀ آخر در ارسال مواد غذایی فاسد شدنی این است که سریع‌ترین راه را برای آن انتخاب کنید. در حال حاضر، روش‌های زیادی برای ارسال وجود دارند که هر یک، مزایای خاص خود را دارد. علاوه بر شرکت‌های پستی مختلف که مشغول به کار هستند، برخی اپلیکیشن‌ها نیز این روند را برای ما ساده‌تر کرده‌اند.

یکی از چالش‌های پیش روی شرکت‌های پستی، یافتن بهترین راه و روش برای ارسال مواد غذایی است. پیدا کردن ماشین مناسب، تأمین دما و رطوبت کافی، ارسال سریع و بی‌واسطۀ آن‌ها، بیمه کردن محصولات و موارد دیگر در این زمینه مطرح هستند. مهم‌ترین مسئله در هنگام ارسال مواد غذایی، خشک و خنک نگه‌داشتن آن‌هاست.

ارسال مواد غذایی بین‌المللی

نکاتی در مورد ارسال مواد غذایی فاسد شدنی

 اگر مواد غذایی فاسد شدنی به درستی بسته‌بندی نشوند، لطمه‌ای بزرگ به کسب‌وکار شما وارد خواهد شد. تنها کافی است یکی از مشتریان شما، مواد غذایی فاسد تحویل بگیرد. همین یک بار می‌تواند تأثیرات جبران‌ناپذیری در اعتبار برندتان داشته باشد. عدم رعایت مقررات در ارسال مواد غذایی، ارسال دیرهنگام و تأخیر در تحویل کالا، فاسد شدن مواد غذایی و بسیاری موارد دیگر در این امر دخیل هستند.

لبنیات، غذاهای دریایی، گوشت و مرغ، میوه و سبزیجات از جمله اقلام فاسد شدنی محسوب می‌شوند. هنگامی که نیاز به ارسال مواد غذایی دارید، لازم است برای ایمنی کار، روش‌های مختلفی را برای حمل‌ونقل داشته باشید. به این ترتیب مطمئن خواهید بود که مواد غذایی را در بهترین حالت به دست مشتری رسانده‌اید.

ارسال مواد غذایی و میوه

برای ارسال مواد غذایی برنامه‌ریزی کنید

اولین و مهم‌ترین اقدام در ارسال مواد غذایی، داشتن برنامه‌ریزی مناسب است. برنامه‌ریزی برای ارسال شامل موارد متعددی است. هر یک از این نکات، بخشی از روند موفقیت در ارسال و حمل‌ونقل محصولات شما را تعیین می‌کنند. در فرآیند برنامه‌ریزی برای ارسال مواد غذایی به این 4 نکته توجه داشته باشید.

از امکان ارسال مواد غذایی مورد نظر مطمئن شوید

هنگام ارسال مواد غذایی مختلف ابتدا با شرکت حمل‌ونقل مورد نظر تماس بگیرید. گاهی ممکن است در روند ارسال با محموله‌های شکننده، خطرناک یا ممنوعه روبرو باشید. همچنین که شرکت‌های مختلف، قوانین و محدودیت‌های خاص خود را در بسته‌بندی و ارسال کالا دارند. در مرسوله‌های بین‌المللی، این موضوع در مورد قوانین کشور مبدأ و مقصد نیز صدق می‌کند. معمولاً مواد غذایی که سریع تجزیه و فاسد می‌شوند را نمی‌توان در سطح بین‌المللی ارسال کرد. سبزیجات تازه، میوه، گوشت و مرغ و لبنیات از جملۀ این‌ موارد هستند. در این خصوص ابتدا از امکان ارسال مواد غذایی مطمئن شده و سپس اقدام به دریافت سفارش از مشتریان کنید.

بسته بندی مواد غذایی برای ارسال

در مورد قوانین ارسال غذاهای خانگی اطلاع کسب کنید

اگر قصد ارسال مواد غذایی کنسروی یا شیشه‌ای خانگی دارید، لازم است از قوانین آن اطلاع کسب کنید. شرایط و قوانین مرتبط با آن از مرکز ملی نگهداری غذای خانگی قابل دریافت است. اینکه کدام یک از غذاها برای کنسرو شدن، غیر ایمن در نظر گرفته می‌شوند حائز اهمیت است. برخی از محصولات غذایی را نمی‌توان به شکل کنسروی و در خانه بسته‌بندی کرد. پنیر و گوشت فرآوری شده از جملۀ این موارد هستند. چرا که اسیدیته و رطوبت آن‌ها مشخص نبوده و ممکن است شامل باکتری‌های کشنده باشد. گیاهان و سبزیجات، روغن، نان و کیک، شکلات خانگی و انواع کره‌ها و لبنیات در این دسته هستند. بنابراین در فروش و ارسال مواد غذایی به دستورالعمل‌های معتبر توجه کنید.

در ارسال مواد غذایی با پست همواره از قوانین و اطلاعات مربوطه مطلع باشید. چرا که ارسال برخی از مواد غذایی با پست ممنوع است.

زمان و مکان تحویل را با گیرنده هماهنگ کنید

همیشه بهتر است ابتدا زمان و مکان تحویل بسته را با گیرنده هماهنگ کنید. پیش از ارسال مواد غذایی ابتدا با گیرنده تماس گرفته و تاریخی را برای تحویل مشخص کنید. در صورت ارسال مواد غذایی سرد از آن‌ها بخواهید که پس از باز کردن بسته از سرد بودن آن مطمئن شوند. به او اطلاع دهید که غذا را بلافاصله پس از تحویل در یخچال قرار دهند. همچنین از او بخواهید که در صورت عدم تحویل غذای منجمد یا سرد، از مزه کردن آن خودداری کند. در هنگام تحویل، غذا باید نیمه منجمد یا کاملاً منجمد باشد. حداقل این است که غذا باید به اندازۀ دمای یخچال سرد باشد.

شیوۀ ارسال مواد غذایی را در نظر داشته باشید

بهترین راه برای ارسال مواد غذایی، تحویل 24 ساعته آن‌هاست. از ارسال مواد غذایی در پایان هفته خودداری کنید. چرا که تأخیر در روزهای تعطیل آخر هفته باعث افزایش احتمال فساد مواد غذایی خواهد شد. تا جای ممکن سعی کنید که غذا را در روزهای اول هفته ارسال کنید. همچنین موقعیت مکانی گیرنده را در نظر داشته باشید تا مطمئن شوید که امکان دریافت آن را دارد.

ارسال شیر و لبنیات

اقلام سرد را به درستی بسته‌بندی کنید

روش درست بسته‌بندی در روند ارسال مواد غذایی حائز اهمیت زیادی است. اگر قصد دارید خوراکی را از طریق پست ارسال کنید، حتماً به سبک و سیاق بسته‌بندی توجه کنید. در این مورد، نکات مهمی هستند که به مرور آن‌ها می‌پردازیم.

ارسال موادی که باید سرد بمانند سخت‌تر است

اگر قصد ارسال مواد غذایی فاسد شدنی را دارید، سعی کنید مواردی را انتخاب کنید که نیاز به سرد ماندن ندارند. در ارسال چنین محصولاتی، دردسر و هزینۀ کمتری را تجربه خواهید کرد. همچنین که ملاحظات بسته‌بندی و حمل‌ونقل آن‌ها نیز به مراتب کمتر است. ادویه‌جات، آب‌نبات‌ها، میوه‌های خشک، آجیل و خشکبار از بهترین مواد غذایی هستند که نیاز کمتری به سرد ماندن دارند. هرچند چنین موادی نیز باید در دمای مناسب نگهداری شوند. بنابراین در فروش آنلاین مواد غذایی توجه کنید که دمای مورد نظر به درستی حفظ شود.

مواد غذایی را سرد بسته‌بندی کنید

اگر غذا را زمانی که هنوز گرم است بسته‌بندی کنید، امکان رشد کپک‌ها و باکتری‌ها را فراهم خواهید کرد. بنابراین ابتدا غذا را خنک کرده، به دمای یخچال رسانده و سپس اقدام به بسته‌بندی آن کنید. همچنین گاهی بهتر است غذا را در فریزر منجمد کرده و سپس بسته‌بندی نمایید. اگر لازم است هنگام ارسال مواد غذایی، دمای آن‌ها حفظ شود بهتر است از یخ خشک یا کیسه‌های یخ استفاده کنید. شاید بهتر باشد از یک کارشناس ارسال مواد غذایی در این زمینه کمک بخواهید.

از یخ استفاده کنید

برای نگه داشتن دمای مواد غذایی در درجه‌ای مشخص لازم است از بسته‌های یخ یا یخ خشک استفاده کنید. این نکته در مواردی که نیاز به حفظ دمای بین صفر تا 15 درجۀ سانتی‌گراد است باید رعایت شود. بسته‌های یخ یکبار مصرف معمولاً ارزان‌ترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین راه ارسال مواد غذایی خنک هستند.

تعداد و اندازۀ بسته‌ها را مشخص کرده و آن‌ها را در ظرف مناسب بسته‌بندی کنید. در ارسال مواد غذایی با یخ خشک، از تماس یافتن آن‌ها با یکدیگر جلوگیری کنید. همچنین مطمئن شوید که استفاده از آنها منع قانونی نداشته باشد. در صورت ارسال با یخ خشک، باید برچسبی که بیانگر این موضوع باشد را در بسته‌بندی استفاده کنید.

استفاده از یخ خشک یا کیسه‌های ژلاتینی، بهترین راه‌ها برای حفظ دمای مواد غذایی در روند ارسال و حمل‌ونقل هستند.

بسته‌‌بندی‌ها را عایق کنید

مواد غذایی فسادپذیر، مقوا و کارتن، مایع خنک‌کننده و یخ‌ها را در کیسۀ آستری دو میلی‌متری بسته‌بندی کنید. سپس کیسه را با نوار پلاستیکی بسته و آن‌ها را به خوبی عایق‌بندی کنید. عایق کردن مواد غذایی، یک راه مطمئن برای حفظ دمای آن‌ها هنگام ارسال و نیز جلوگیری از نفوذ آلودگی به داخل آن است. کیسه‌های آستری را می‌توانید به صورت آنلاین یا از فروشگاه‌های لوازم اداری تهیه کنید.

در بسته‌بندی مواد فاسد شدنی سخت‌گیر باشید

قطعاً بسته‌بندی و ارسال مواد غذایی فاسد شدنی، بیشترین اهمیت را دارد. در واقع، سخت‌ترین کار برای شما در تأمین و حمل‌ونقل مواد غذایی، ارسال انواع فسادپذیر آن‌هاست. در این مورد لازم است موارد زیر را در نظر داشته باشید.

از ظروف مناسب استفاده کنید

مهم‌ترین مرحله در ارسال مواد غذایی فاسد شدنی، استفاده از ظروف مناسب است. اقلام را در یک جعبۀ محکم با عایق حرارتی قرار دهید. مقاومت جعبه‌ها و عایق بودن آن‌ها در برابر حرارت و نفوذ آلودگی‌ها حائز اهمیت زیادی است. بدین منظور می‌توانید از ظروف فوم عایق‌بندی شده با ضخامت مناسب استفاده کنید. پس از آن می‌توانید ظروف فوم را در ظرف‌های محکم‌تری قرار دهید.

ارسال میوه با پست

بسته‌بندی داخل جعبه را جدی بگیرید

اگر قصد دارید مواد غذایی را در ظروف شیشه‌ای ارسال کنید، حتماً اقلام شکستنی را به شکل دقیق بسته‌بندی کنید. اطمینان حاصل کنید که شیشه‌ها و بطری‌ها به درستی بسته‌بندی شده‌اند. استفاده از روزنامه در بسته‌بندی داخلی چندان مناسب نیست. بنابراین لازم است از مواد میانگیر مناسب استفاده کنید. اقلام مختلف را به درستی در فویل یا پلاستیک بچینید. همچنین برای غذاهای سرد و منجمد بهتر است بسته‌بندی حباب‌دار یا فوم کیسه‌ای یا پلاستیکی استفاده نمایید.

بسته‌بندی را مهر و موم کنید

در ارسال مواد غذایی خشک یا تر، جلوگیری از باز شدن جعبه دارای اهمیت زیادی است. بنابراین باید اقدام به مهر و موم کردن بسته‌بندی کنید تا از باز شدن آن جلوگیری شود. استفاده از نوار چسب بهترین راه برای این کار است.

جمع‌بندی

  • ارسال مواد غذایی دارای اصولی است که باید در نظر گرفته شوند.
  • حفظ تازگی و طراوت، عدم نفوذ آلودگی به داخل بسته، حفظ دما در روند حمل‌ونقل و توجه به ممنوعات در ارسال بسته حائز اهمیت هستند.
  • ارسال مواد غذایی خشک به مراتب ساده‌تر از غذاهای تر و فسادپذیر است.
  • همواره از قوانین و ضوابط مرتبط با ارسال مواد خوراکی توسط شرکت مربوطه اطلاع کسب کنید.
  • بهتر است پیش از ارسال، زمان و مکان تحویل را با گیرنده هماهنگ کنید.

پرسش‌های پرتکرار

تبریک سال ۱۴۰۰ + اس ام اس، متن و عکس...
ما را در سایت تبریک سال ۱۴۰۰ + اس ام اس، متن و عکس دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد جواد عظیم بازدید : 147 تاريخ : دوشنبه 30 خرداد 1401 ساعت: 1:02