اقامتگاه بوم گردی اکو کمپ عشایری دورنا اردبیل را بشناسید

ساخت وبلاگ

اقامتگاه بوم گردی اکو کمپ عشایری دورنا که یکی از بزرگ‌ترین و جذاب‌ترین اقامتگاه‌های استان اردبیل است سالانه توجه بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی را به خود جلب می‌کند. اما راز اصلی محبوبیت این اقامتگاه در چیست؟ زیبایی طراحی آن، تنوع اقامتگاه‌ها و تم‌های اقامتی، خدمات رفاهی باکیفیت همچون استخر و آب‌درمانی، تورهای گردشگری خاص، برنامه‌های اقامتی که برای ساکنین فراه شده است و ترکیب سنت و مدرنیته در این اقامتگاه می‌توانند هر علاقه‌مندی به سفر و گردشگری را به‌سوی خود بکشاند. با ما همراه باشید تا در ادامه این مطلب از مجله خوبو به معرفی اقامتگاه بوم گردی اکو کمپ عشایری دورنا و بررسی خدمات و امکانات رفاهی آن بپردازیم.

درباره اقامتگاه اکو کمپ عشایری دورنا

همان‌طور که از اسم اقامتگاه بوم گردی اکو کمپ عشایری دورنا مشخص است این مجموعه یک اقامتگاه بوم‌گردی ساده نیست، بلکه یک اکو کمپ بزرگ است. برای افرادی که نمی‌دانند، اکو کمپ یک اقامتگاه بومی و سنتی است که در ساخت آن هیچ آسیبی به طبیعت نمی‌رسد، مهمانان در کنار استفاده از چشم‌اندازهای طبیعی با زندگی سنتی مردم منطقه نیز آشنا می‌شوند و از غذاهای محلی لذت می‌برند؛ تمام خدمات آن با محیط‌زیست منطقه و استانداردهای بین‌المللی، هماهنگی دارد.

اقامتگاه بوم گردی دورنا در مساحت پنج هکتار و با استفاده از مصالح بومی و سنگی ساخته شده است. این مکان با الهام از تاریخ و فرهنگ ترکان آذربایجان و عشایر شاهسون و با ترکیب معماری سنتی آمیخته و مدرن طراحی شد. این اقامتگاه علاوه بر کاهش آسیب به محیط‌زیست و تنوع زیستی منطقه توانسته گردشگران را با فرهنگ ایل شاهسون آشنا کند. مجموعه گردشگری دورنا شامل دفتر خدمات مسافری تورهای نوین طبیعت‌گردی، هتل جدید شهر و اکو کمپ عشایری دورنا در ییلاق ملک سوئی ساوالان می‌شود.

اقامتگاه اکو کمپ عشایری دورنا کجاست؟

اقامتگاه بوم گردی اکو کمپ عشایری دورنا یکی از خاص‌ترین اقامتگاه‌های بوم‌گردی استان اردبیل و شهر مشگین‌شهر است. این اقامتگاه در دامنه سحرانگیز سبلان و در مجاورت آبشار زیبای گورگور و جهنم‌دره‌سی در قرار دارد. این اقامتگاه 116 کیلومتری تا مرکز استان اردبیل فاصله دارد. همچنین فاصله این اقامتگاه تا شهر مشگین‌شهر تنها 18 کیلومتر است. برای رسیدن به این اقامتگاه باید ابتدا به شهر مشگین‌شهر بروید. سپس بعد از بخش جنوبی شهر وارد جاده آب گرم فیروزچه شوید. پس از گذر از منطقه دیزو می‌توانید ساختمان‌های سنگی اکو کمپ دورنا را ببینید.

اقامتگاه بوم گردی اکو کمپ عشایری دورنا اردبیل
اقامتگاه اکو کمپ عشایری دورنا کجاست؟

ظاهر و معماری جذاب اقامتگاه

معماری اقامتگاه بوم گردی اکو کمپ عشایری دورنا ترکیبی از سنت و مدرنیته است. با استفاده از مصالح بومی و سنگی و با الهام از تاریخ و فرهنگ ترکان آذربایجان و عشایر شاهسون هیچ آسیبی به محیط‌زیست منطقه وارد نشده است. این اقامتگاه در فضایی به مساحت پنج هکتار قرار دارد. به صورتی که امکان ساخت بیشترین امکانات رفاهی به همراه چند تم اقامتی متنوع وجود دارد. آلاچیق‌های عشایری سنتی دو چادر ۳۰ متری کف‌خواب با ظرفیت 8 نفر و ۱۱ چادر ۱۳ متری با دو تخت می‌شود. 4 کلبه کوهستانی با یک‌طبقه برای سکونت و یک نیم‌طبقه برای خواب که طراحی آن برگرفته از چادر‌های سنتی عشایری است.

در اقامتگاه 2 کلبه هابیتی مدرن نیز وجود دارد که امکانات رفاهی مدرن زیادی را در خود جای‌داده است. اقامت در چاد‌های فرانسوی 2 و 4 نفره در دل طبیعت و زیبایی‌های آن نیز حال و هوای خاص خود را دارد. کاروان‌سرای اقامتگاه به سبک همان ساختمان‌های قدیمی بوده دارای دو اتاق 2 تخته و 2 اتاق سه تخته با معماری سنتی است. همچنین دو اتاق دوبلکس شاه‌نشین با ظرفیت 6 نفر وجود دارد. در این اتاق‌ها نیز از المان‌های سنتی و بومی عشایری به‌خوبی استفاده شده است. مهمانان بر اساس نیاز و علاقه می‌توانند محل اقامت خود را انتخاب کنند.

خدمات و امکانات خاص

اقامتگاه بوم گردی دورنا با سایر اقامتگاه‌های بوم‌گردی کشور تفاوت دارد. در این اقامتگاه علاوه بر تجربه اقامت در یک محیط سمتی و بومی خدمات ویژه تفریحی و اقامتی نیز دریافت خواهید کرد. فاز اول کمپ شامل امکاناتی همچون استخر، مجتمع آب‌درمانی، حمام ترک است، رستوران و چای خانه سنتی است. همچنین امکاناتی همچون وای‌فای رایگان و پارکینگ روباز در اختیار مراجعین خواهد بود. برنامه‌های تفریحی همچون اسب‌سواری، پرواز تفریحی پاراگلایدر، اسکی کوهستان، دوچرخه‌سواری، موتورسواری، اجرای موسیقی زنده عاشقلر و … ‏ برای سرگرم‌کردن مهمانان برگزار می‌شود.

کلیه واحدهای سکونتی اقامتگاه بوم گردی اکو کمپ عشایری دورنا شامل حمام و سرویس بهداشتی اختصاصی می‌شوند، همچنین امکانات رفاهی عمومی نیز در اختیار ساکنین قرار خواهد گرفت. اقامتگاه‌های کلبه هابیت که بزرگ‌ترین اقامتگاه‌های این مجموعه نیز هستند شامل سرویس بهداشتی ایرانی، اجاق‌گاز، سینک ظرف‌شویی و یخچال هستند. در اتاق‌های کاروان‌سرا نیز همراه با سرویس بهداشتی فرنگی و حمام طبقه همکف، سیستم گرمایش بخاری گازی کپسول و یخچال نیز قرار گرفت است. کلبه‌های سنتی نیز سرویس بهداشتی فرنگی، اجاق‌گاز، سینک ظرف‌شویی، یخچال، پتو، بالش و وسایل کف‌خواب می‌شود.

سرو غذا و تنقلات اقامتگاه

پخت و سرو انواع غذاهای سنتی و بومی در رستوران سنتی اقامتگاه بوم گردی اکو کمپ عشایری دورنا انجام می‌شود. غذاهایی همچون رستوران ظاهر بسیار شیک و سنگی جذاب دارد که اشتها را برای غذا خوردن بیشتر می‌کند. رستوران، صبحانه خوری و چایخانه سنتی به‌صورت مجزا به مهمانان خدمات‌رسانی می‌کنند. بر اساس گفته مهمانان این اقامتگاه ظاهر غذاهای محلی بسیار زیبا و البته اشتهاآور است. کیفیت غذای این اقامتگاه نیز در حد قابل قبولی است. صرف صبحانه در این اقامتگاه برای ساکنین به‌صورت رایگان صورت می‌گیرد که شمال عسل و سرشیر محلی نیز می‌شود.

اقامتگاه بوم گردی اکو کمپ عشایری دورنا اردبیل
سرو غذا و تنقلات اقامتگاه دورنا

مراکز گردشگری نزدیک اقامتگاه بوم گردی اکو کمپ عشایری دورنا

اقامتگاه بوم گردی دورنا در دامنه سحرانگیز سبلان و در مجاورت آبشار بسیار زیبای گورگور و جهنم‌دره‌سی قرار دارد که خود مهم‌ترین مراکز دیدنی این اقامتگاه هستند. گرم‌ترین آب گرم آبگرم قینرجه، شهر زیبا و باستانی یثری، غارهای بینه لر، چشمه‌های آب گرم سبلان از دیگر جاذبه‌های گردشگری این اقامتگاهم محسوب می‌شود. همچنین پل عجیب معلق مشگین‌شهر که نظاره کردن مناظر زیبای شهر و نمایی دیدنی از قله‌ زیبای سبلان هنگام عبور از این پل معلق تجربه بسیار لذت‌بخش و دیدنی خواهد بود.

از دیگر مراکز دیدنی نزدیک اقامتگاه بوم گردی اکو کمپ عشایری دورنا باید به پارک جنگلی خیاو چای، بقعه شیخ حیدر مشگین‌شهر، قلعه دیو قالاسی، قلعه تاریخی بربر مشگین‌شهر، رودخانه قره سو، منطقه گردشگری کپز، چشمه آبگرم قوتورسویی، کوه سرسبز و آب‌معدنی اوکوز داغی و دژ تاریخی قهقهه نام برد که هرساله گردشگران داخلی و خارجی زیادی را به این استان جذب می‌کند.

رفتار پرسنل اقامتگاه

پرسنل اقامتگاه بوم گردی دورنا از افراد تحصیل‌کرده و محترمی تشکیل شده است. در نگاه اول شاید پرسنل خشک به نظر آیند، ولی خدمات‌رسانی در این اقامتگاه با جان‌ودل و کاملاً دلسوزانه صورت می‌گیرد. پرسنل به زبان انگلیسی مسلط هستند که همین موضوع این اقامتگاه را به یکی از بهترین گزینه‌ها برای گردشگران داخلی و خارجی تبدیل کرده است.

هزینه یک شب اقامت

به علت تنوع بالای اتاق‌ها و خدمات اقامتگاه بوم گردی اکو کمپ عشایری دورنا نمی‌توان به‌راحتی هزینه اقامت در آن را مشخص کرد. این اقامتگاه شامل 6 نوع اقامتگاه متنوع از چادرهای سنتی گرفته تا کلبه‌های مستقل هابیتی است. هزینه اقامت شبانه هریک از این اقامتگاه‌ها با دیگری متفاوت است. اما باتوجه‌به خدمات و امکاناتی که ارائه می‌شود، می‌توان گفت که این اقامتگاه در دسته اقامتگاه‌های گران دسته‌بندی می‌شود. در ادامه به برسی هزینه اقامت در هریک از اتاق‌های اقامتگاه خواهیم پرداخت:

  • کلبه‌های کوهستانی سنتی – 1,900,000 الی 2,100,000 تومان برای هر شب + هزینه هر نفر اضافه 280,000 تومان؛
  • چادر عشایری 30 متری – 1,400,000 الی 1,700,000 تومان برای هر شب + هزینه هر نفر اضافه 280,000 تومان؛
  • چادر عشایری 13 متری – 700,000 الی 850,000 تومان برای هر شب + هزینه هر نفر اضافه 280,000 تومان؛
  • کلبه‌های کوهستانی سنتی – 1,900,000 الی 2,100,000 تومان برای هر شب + هزینه هر نفر اضافه 280,000 تومان؛
  • کلبه‌های هابیت – 1,900,000 الی 2,100,000 تومان برای هر شب + هزینه هر نفر اضافه 280,000 تومان؛
  • اتاق دوتخته کاروان‌سرا – 960,000 الی 1,050,000 تومان برای هر شب + هزینه هر نفر اضافه 280,000 تومان؛
  • اتاق سه تخته کاروان‌سرا – 1,380,000 الی 1,550,000 تومان برای هر شب + هزینه هر نفر اضافه 280,000 تومان؛
  • اتاق شاه‌نشین کاروان‌سرا – 2,500,000 الی 2,950,000 تومان برای هر شب + هزینه هر نفر اضافه 280,000 تومان.

جمع‌بندی

گذراندن چند شب در اقامتگاه بوم گردی اکو کمپ عشایری دورنا با تنوع زیادی که در خدمات اقامتگاه‌ها در یک مکان جمع کرده است می‌تواند تجربه جذابی باشد. استفاده از اقامتگاه‌های متنوعی همچون کلبه‌های کوهستانی و کلبه‌های هابیتی با تمامی امکاناتی که ارائه می‌دهند یک حس و حال دارد و اقامت در چادرهای سنتی عشایری نیز حس و حال دیگری که هرکدام به‌جای خود جذاب است.

همچنین مراسم و کمپین‌های گردشگری، موتورسواری، اسب‌سواری، اجرای موسیقی زنده و … که توسط اقامتگاه برگزار می‌شود نیز طرف‌داران خود را دارد. استخر آب گرم، رستوران و چایخانه‌ آن را نیز نباید از قلم انداخت. ولی شاید بهترین چیزی که این اقامتگاه را آن‌قدر جذاب می‌کند ترکیب مدرنیته و سنت با هم باشد. هرچه هست می‌توانید در سفر بعدی خود به استان اردبیل به آن سر زده و خود راز آن را کشف کنید.

تبریک سال ۱۴۰۰ + اس ام اس، متن و عکس...
ما را در سایت تبریک سال ۱۴۰۰ + اس ام اس، متن و عکس دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد جواد عظیم بازدید : 151 تاريخ : دوشنبه 30 خرداد 1401 ساعت: 1:02