رطوبت سازهای التراسونیک از چه قطعاتی ساخته می شوند؟

ساخت وبلاگ
رطوبت سازهای التراسونیک از چه قطعاتی ساخته می شوند؟ - ای اجی شاپ

رطوبت سازهای التراسونیک دستگاه هایی بسیار کاربردی هستند که در صنایع مختلفی جهت تولید رطوبت مورد استفاده قرار می گیرند این دستگاه ها شامل قطعات خاصی هستند که فرایند تولید رطوبت را در آنها امکان پذیر می کند.

اگر علاقه مند به دریافت اطلاعات بیشتر در مورد قطعات تشکیل دهنده مه ساز های التراسونیکی هستید، حتما این مقاله را تا انتها مطالعه فرمایید. در این نوشته ، شما را با اجزای تشکیل دهنده این دستگاه ها و نحوه کارکرد آنها آشنا خواهیم کرد. 

بیشتر بخوانید ...

پیزوالکتریک های سرامیکی 

کارکرد اصلی رطوبت سازهای التراسونیک با این پیزوها است. این قطعه وظیفه تولید امواج فراصوت یا همان اولتراسونیک را دارد. در اثر تولید امواج فراصوت مولکول های آب در هم شکسته و به مه تبدیل می شود، با توجه به اینکه امواج فراصوتی از محدوده شنوایی انسان بالاتر است بنابراین هیچ صدایی را از دستگاه نخواهید شنید.

پیزوالکتریک های سرامیکی - ای اجی شاپ

یکی از قطعات اصلی تعیین کننده ظرفیت رطوبت سازهای التراسونیک همین پیزوالکتریک های سرامیکی هستند. در واقع هر چقدر که تعداد پیزوها بیشتر باشد میزان مه تولیدی توسط دستگاه نیز افزایش خواهد یافت.

سنسور رطوبت

این قطعه کوچک وظیفه سنجش میزان رطوبت محیط را دارد، کاربر با تنظیم میزان رطوبت مورد نیاز محیط، فرایند تولید مه را در این دستگاه خودکار سازی میکند. دستگاه نیز به صورت خودکار میزان رطوبت محیط را مورد سنجش قرار داده و در زمان لازم اقدام به تامین رطوبت خواهد کرد. در اکثر بخار سازهای اولتراسونیک از سنسور رطوبت استفاده می شود. 

بنر رطوبت ساز
بنر رطوبت ساز

بدنه دستگاه 

معمولا از صفحات abs و پلاستیکی در ساخت بدنه دستگاه های اولتراسونیک استفاده می شود تا هم وزن کمتری داشته باشد و هم در برابر رطوبت و عوامل محیطی کاملا ضد زنگ و مقاوم باشد. با این وجود، برخی از تولید کننده ها ممکن است که در رطوبت سازهای اولتراسونیک صنعتی و بزرگ خود از ورقه های آلومینیومی یا استیل استفاده کنند. این مورد به سلیقه خریدار و تولید کننده بستگی دارد.

مخزن آب 

طبیعتا وجود مخزن آب جهت ریختن آب و تامین رطوبت ضروری است. مه سازهای التراسونیک طوری طراحی شده اند که پیزوهای الکتریکی در زیر مخزن قرار بگیرند و در تماس مستقیم با آب باشند. بنابراین در قسمت کف دستگاه می توانید این پیزوها را مشاهده کنید.

هر چه قدر که طول و عرض مخزن بیشتر باشد، فضای بیشتری برای نصب پیزوها وجود خواهد داشت و در نتیجه سبب افزایش ظرفیت دستگاه می شود. به همین دلیل، رطوبت سازهای اولتراسونیک صنعتی، اندازه بزرگتری نسبت به نمونه های کوچک و خانگی دارند. 

مخزن دستگاه به خوبی عایق بندی می شود تا از نشت آب به سایر قسمت ها و خرابی دستگاه جلوگیری شود. 

بیشتر بخوانید ...

فن دمنده هوا 

رطوبت تولید شده در داخل مخزن، به کمک فن دمنده به بیرون انتقال داده می شود. در واقع تنها صدایی که از رطوبت ساز اولتراسونیک خواهید شنید، صدای کار فن است. بدون وجود فن، مه تولید شده در اطراف دستگاه تجمع پیدا کرده و در نهایت بر روی زمین فرود خواهد آمد. اما فن سبب پرتاب مه به فاصله های دورتر و افزایش رطوبت کلی محیط می شود. 

فن دمنده هوا - ای اجی شاپ

در این دستگاه ها باید از فن های ضد آب استفاده کرد تا مه تولید شده، سبب خرابی فن نشود. در برخی از دستگاه ها، فن در کنار مخزن و در برخی مدل ها نیز فن در انتهای مخزن نصب می شوند. 

صفحه کنترل

در مه سازهای اولتراسونیک صنعتی از یک صفحه جهت کنترل برق دستگاه و سیستم های الکتریکی آن استفاده می شود. سیستم هایی مانند ترموستات تنظیم رطوبت، آلارم، چراغ ها، دکمه های روشن و خاموش، تایمر و… بر روی این صفحه نصب شده که به کاربر کمک می کند تا دستگاه را بهتر کنترل و مدیریت کند. 

رسوب گیر

در صورتی که آب مورد استفاده در این دستگاه ها سختی بالایی داشته باشد، بعد از مدتی شاهد رسوب گرفتن کف مخزن و خرابی پیزوها خواهید بود، به همین دلیل در اکثر رطوبت سازهای التراسونیک از فیلتر رسوب گیر استفاده می شود. مقاله آب مناسب برای رطوبت ساز در این باره نوشته شده است. 

تایمر

برخی از رطوبت سازهای التراسونیک صنعتی من جمله رطوبت سازهای eig دارای تایمر هستند که به کاربر امکان تنظیم زمان کار و خاموشی دستگاه را می دهد. این قابلیت برای رطوبت سازهای صنعتی مورد استفاده در گلخانه ها و سالن های پرورش قارچ بسیار ضروری بوده و مانع از کارکرد بیهوده دستگاه می شود. 

لوله خروج رطوبت 

این لوله از جنس pvc بوده و در قسمت بالایی دستگاه قرار دارد. بخار تولید شده از طریق این لوله به بیرون هدایت می شود. بدیهی است که هر چه قدر ظرفیت دستگاه افزایش یابد، باید از تعداد لوله های بیشتری در دستگاه استفاده کرد. 

سخن آخر 

در این نوشته از وبلاگ eig به انواع قطعات و اجزای تشکیل دهنده رطوبت سازهای اولتراسونیک اشاره شد. این مقاله جهت افزایش آگاهی شما با نحوه کار این دستگاه ها بود، در صورتی که علاقه مند به خرید یکی از دستگاه های این مجموعه هستید می توانید با کارشناسان تماس گرفته و راهنمایی های لازم را دریافت کنید. 

بیشتر بخوانید ...

تبریک سال ۱۴۰۰ + اس ام اس، متن و عکس...
ما را در سایت تبریک سال ۱۴۰۰ + اس ام اس، متن و عکس دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد جواد عظیم بازدید : 160 تاريخ : دوشنبه 30 خرداد 1401 ساعت: 1:02