3 پوشش مهم بیمه آتش سوزی و زلزله در سال 1401

ساخت وبلاگ

بیمه زلزله

زلزله قابل پیش‌بینی است. برخلاف تصور و صحبت‌های کارشناسی شده تاکنون، زلزله را می‌توان به راحتی پیش‌بینی کرد؛ البته این نوع با دیگر پیش‌بینی‌ها متفاوت است. هنوز زمان و مکان دقیق را نمی‌توان تخمین زد؛ اما با توجه به زلزله‌های ثبت شده و ریشترشان می‌توان میزان خرابی را تا حد بسیار زیادی برآورد کرد. مانند اینکه چند سالی در خصوص زلزله 7 ریشتری تهران صحبت می‌کنند و اقداماتی برای کاهش خسارات وارد شده انجام می‌دهند. حال سوال اینجاست که در صورت اتفاق افتادن زلزله، چگونه می‌توان خسارت‌های به وجود آمده را جبران کرد؟ این سوالی است که در ادامه به طور کامل آن را پاسخ داده‌ایم.

 

آیا امکان جبران خسارات ناشی از زلزله وجود دارد؟

این پرسش در ذهن همه تداعی می‌شود که آیا امکان جبران خسارت ساختمان تخریب شده در زلزله وجود دارد؟ وقتی همه ساختمان‌های یک شهر خراب شوند، دیگر چگونه می‌توان آسیب‌ها را جبران کرد؟ باید گفت که این اتفاق همیشه نمی‌افتد.

 

به عبارتی در یک زلزله بسته به ریشتر، امکان خرابی کامل ساختمان وجود ندارد. گاهی ساختمانی ترک برمی‌دارد یا یکی از دیوارهایش خراب می‌شود. پس فکر نکنید که زلزله به معنای تخریب کامل است. به هر حال چه ساختمان فروبریزد و چه بخشی از آن تخریب شود، در هر دو حالت امکان جبران خسارات وارد شده وجود دارد.

 

چرا زلزله ترسناک است؟

لرزش زمین برای همه ترسناک است. این وحشت در برخی به حدی است که در هنگام روی دادن زلزله، به دلیل شوکه شدن هیچ اقدامی نمی‌توانند انجام بدهند. آن‌ها تا به خود بیایند، زیر آوار می‌مانند و متاسفانه جان خود را از دست می‌دهند. احساس اینکه در یک لحظه زمین زیرپای شما غرش کند و بلرزد، از لرزش بدن ناشی از تب هم بدتر خواهد بود.

 

میزان آمار زلزله در ایران

کشور ما یک کشور زلزله‌خیز است. اگر رتبه اول را نداشته باشد؛ جزو رتبه‌های اول است. چندین گسل در جهان وجود دارند که برخی از آن‌ها از ایران گذشته‌اند و حتی بعضی از آن‌ها هم در فهرست خطرناک ترین‌ها قرار گرفته‌اند. تهران، تبریز، کوه خضر، اصلی جوان زاگرس، غربی فروافتادگی دریاچه ارومیه، بافران، هیرمند، مکران و ساحلی بندرعباس از گسل هایی در ایران هستند که هر از چندگاهی تکانی به خود می‌دهند.

همین تعداد گسل‌های زیاد باعث شده تا به طور متوسط شاهد 750 زلزله در کشور باشیم که متوسط 15 مورد آن بیشتر از 4 ریشتر قدرت دارند. برای همین خیلی از این‌ها را به دلیل قدرت کم متوجه نمی‌شویم. با مراجعه به سامانه مرکز لرزه نگاری کشور می‌توان این آمار را با جزئیات مشاهده کرد. در این بین، استان های خراسان رضوی و جنوبی و همچنین کرمان بیشتر آمار را برای خود ثبت کرده‌اند. خوزستان، تهران، هرمزگان و آذربایجان شرقی و غربی هم دیگر استان‌های زلزله خیر کشور هستند.

 

3 پوشش مهم بیمه آتش سوزی و زلزله در سال 1401

بیمه آتش سوزی ساختمان

ارتباط بین ریشتر و میزان خرابی

یکی از چالش‌های افراد این است که چه ارتباطی بین ریشتر و میزان خرابی وجود دارد. این ارتباط به صورت زیر است:

زیر 2 ریشتر: غیرقابل احساس

بین 2 تا 3 ریشتر: تکان خوردن اشیا روی میز و غیرقابل احساس توسط انسان

بین 3 تا 4 ریشتر: احساس برخورد کامیون سنگین به ساختمان

بین 4 تا 5 ریشتر: احساس کامل توسط انسان، تکان اشیا روی میز، باز و بسته شدن در و پنجره ها

بین 5 تا 6 ریشتر: احساس کامل توسط انسان، تکان خودرو کمد و اشیا سنگین، سخت تر شدن کنترل رانندگی و فروریختن ساختمان های سست

بین 6 تا 7 ریشتر: فروریختن ساختمان های غیرمقاوم و آسیب جدی به ساختمان‌های مقاوم

بین 7 تا 8 ریشتر: ریزش ساختمان‌ها، تلفات انسانی گسترده و قطع شدن سیستم‌های خدمات رسانی از جمله آب و برق

بین 8 تا 10: تخریب کامل و تلفات انسانی بسیار زیاد و شکلگیری سونامی در صورت بروز اتفاق در دریا و اقیانوس ها

بیشتر از 10: تا به حال اتفاق نیافتاده اما در صورت بروز باعث از بین رفتن سطح وسیعی از خشکی‌ها خواهد شد.

 

چگونگی جبران خسارات وارد شده

تا الآن دیگر باید متوجه ماهیت و میزان خرابی زلزله شده باشید. متاسفانه با این همه هشدار، باز هم عده‌ای نسبت به ایمن سازی ساختمان های خود اقدامی نکرده‌اند. در خود شهر تهران، بیش از 300 ساختمان فاقد استاندارد آتش نشانی است. با توجه به این آماری که در تهران ثبت شده است، در دیگر شهرها چه خبر است؟ البته بسیاری دیگری از ساختمان‌ها هم حالت متروکه دارند و به عنوان انبار استفاده می‌شوند و در صورت بروز یک اتفاق مانند ترکیدن لوله گاز، شاهد سطح وسیعی آتش سوزی خواهیم بود.

خسارات وارد شده ناشی از زلزله شامل تخریب کامل یا ترک خوردن دیوار، انفجار لوله‌های گاز و ریزش چاه‌های ساختمانی است. مبلغ خسارت‌ها در صورت ریزش گاهی به حدی زیاد است که جبران آن‌ها در حالت عادی برای اشخاص امکان پذیر نیست. البته دولت در این مواقع کمک‌هایی از قبیل وام به افراد می‌کند؛ اما این وام جوابگوی افراد نخواهد بود. در این حالت می‌توان از بیمه آتش سوزی و زلزلهاستفاده کرد. حال سوال این است که چه ارتباطی بین بیمه آتش سوزی و زلزله وجود دارد؟

 

بیمه آتش سوزی چیست؟

در بیمه آتش‌سوزی، شرکت بیمه‌گر متعهد به جبران زیان‌های مالی یا مادی است که بر اثر وقوع آتش‌سوزی به اموال و دارائی‌های منقول و یا غیرمنقول ‌بیمه‌گذار وارد می‌شود. با توجه به توضیح بالا می توان پی برد که بیمه آتش‌سوزی خسارات جانی را پوشش نمی‌دهند.

 

3 پوشش مهم بیمه آتش سوزی و زلزله در سال 1401

چرا بیمه زلزله بخریم

 

بیمه آتش‌سوزی چه خساراتی را پوشش می‌دهد؟

پوشش‌های بیمه‌آتش‌سوزی به دو دستۀ پوشش خطرهای اصلی و پوشش خطرهای اضافی تقسیم می شود. بیمه‌ آتش‌سوزی فقط شامل خسارت‌های مالی است و بیمه‌آتش سوزی به هیچ عنوان خسارت‌های جانی را پوشش نمی دهد.پوشش‌های اصلی بیمه‌آتش‌‌سوزی شامل: صاعقه و انفجار و آتش‌ سوزی هستند.

 

پوشش های اضافی یا الحاقی بیمه آتش‌سوزی ، پوشش‌هایی هستند که در صورت تمایل بیمه‌گزار با دریافت حق بیمه بیشتر، خریداری و ریسک های بیشتری پوشش داده می شوند.بیشتر شرکت های بیمه بخشی از خطرات اضافی را پوشش می دهند ولی فهرست کامل پوشش های اضافی (الحاقی) یا تبعی بیمه آتش سوزی به شرح زیر هستند:

 

بیمه‌ سیل، بیمه‌آتش فشان، بیمه طوفان، بیمه سقوط بهمن ،بیمه ریزش کوه

بیمه در برابر ترکیدن لوله آب

پوشش بیمه آتش سوزی برای سقوط هواپیما

 

“بیمه زلزله نیز زیرمجموعه پوشش‌های بیمه‌آتش‌سوزی است. اگر محل سکونت شما در مناطق زلزله خیز کشور قرار دارد، خرید بیمه زلزله و آتش سوزی کمک زیادی به شما خواهد کرد. حتی اگر زلزله نسبتاَ شدیدی به وجود بیاید و دفتر اصلی شرکت بیمه هم تخریب شود، از طریق بیمه مرکزی و اسناد ذخیره شده می‌توان خسارات را جبران کرد.  روش‌های زیادی برای بیمه آتش سوزی و زلزله وجود دارد که یکی از آن‌ها، خرید از  حضوری یا سامانه های خرید آنلاین بیمه است. با توجه به افزایش پیش لرزه در کشور، خرید بیمه زلزله توصیه می‌شود.

نوشته 3 پوشش مهم بیمه آتش سوزی و زلزله در سال 1401 اولین بار در تالاب. پدیدار شد.

تبریک سال ۱۴۰۰ + اس ام اس، متن و عکس...
ما را در سایت تبریک سال ۱۴۰۰ + اس ام اس، متن و عکس دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد جواد عظیم بازدید : 274 تاريخ : دوشنبه 30 خرداد 1401 ساعت: 1:02