نرخ بیکاری ۲۵ استان کاهشی شد/ ثبات قیمتی بیشتر کالاها در دوماه گذشته

ساخت وبلاگ

به گزارش ایمنا، سید احسان خاندوزی امروز _سه‌شنبه بیست‌وهفتم تیرماه_ در نشست خبری خود با تسلیت فرا رسیدن ماه محرم و ایام سوگواری و عزاداری سالار شهیدان و سرور آزادگان جهان حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) و یاران با وفای آن حضرت، آخرین آمارها و شاخص‌های اقتصادی را به رسانه‌ها ارائه کرد.

وی اظهار کرد: یکی از شاخص‌هایی که وضعیت بنگاه‌ها و تولیدکنندگان کشور را و هم‌چشم‌انداز کوتاه مدت را حکایت می‌کند، شاخص مدیران خرید اقتصاد است که در خرداد ۵۳.۲۸ بوده و این شاخص عدد بالای ۵۰ به معنای آن است که اقتصاد در رونق قرار دارد.

وزیر اقتصاد ادامه داد: این شاخص در حوزه صنایع نیز عدد ۵۵.۳۰ را در خرداد تجربه کرد. شرکت‌های صنعتی بزرگ کشور در خرداد امسال به نسبت خرداد سال قبل ۲.۱ درصد رشد تولیدات صنایع بزرگ کشور را تجربه کردند و از ۱۳ صنعت منتخب ۱۲ صنعت رشد مثبت داشته‌اند.

خاندوزی گفت: تمام این متغیرها حاکی از بهبود تولید در بنگاه‌های اقتصادی است و شاخص‌های نیروی انسانی و سرمایه کشور نشان‌می دهد.

وی با بیان اینکه نرخ بیکاری بهار امسال به عدد ۸.۲ درصد رسید که عددی کم سابقه است، اظهار کرد: در بهار امسال به نسبت سال قبل ۷۲۸ هزار نفر به جمعیت شاغلین اضافه شده و نرخ بیکاری به رغم افزایش جمعیت فعال کشور رقم خورده است.

سخنگوی اقتصادی دولت با یادآوری اینکه نرخ مشارکت اقتصادی در کشور ۳.۲ درصد افزایش یافته است، گفت: شاخص مربوط به بیکاری فارغ‌التحصیلان با ۱.۱ کاهش به عدد ۱۲.۱ درصد رسید.

خاندوزی اضافه کرد: اشتغال ناقص در بهار امسال ۱.۴ درصد کاهش یافته و کل اشتغال ناقص به ۸.۳ درصد رسیده است.

وی همچنین تصریح کرد: در خردادماه گذشته نرخ بیکاری در ۲۵ استان کشور کاهشی، در ۲۴ استان تک رقمی و در هفت استان دو رقمی بوده است.

بازار آفریقا ۱۰ سال مغفول مانده بود

سخنگوی اقتصادی دولت با اشاره به سفر رئیس جمهور به سه کشور آفریقایی در هفته گذشته خاطر نشان کرد: بازار آفریقا بیش از هزار و ۲۰۰ میلیارد ظرفیت دارد که سهم تجارت ایران در پایان دولت قبل فقط ۶۰۰ میلیون دلار بوده ولی در طی یک سال و نیم گذشته به یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار افزایش یافته است.

خاندوزی با ابراز امیدواری از اینکه در سال آینده سقف تعاملات تجاری با قاره آفریقا افزایش یابد، گفت: بسیاری از کشورها از این فرصت‌های صادراتی استفاده خوبی می‌کنند؛ فرانسه ۲۷ برابر و آمریکا ۴۰ برابر و برزیل ۱۲ برابر ایران صادرات به آفریقا دارند.

وی افزود: متأسفانه طی دوره‌ای ۱۰ ساله این ظرفیت‌ها مغفول مانده بود و امیدواریم سفر رئیس جمهور گره‌گشایی بسیاری از مسائل باشد.

سخنگوی اقتصادی دولت با اشاره به سفر هیأت اقتصادی کشورمان به چین گفت: برگزاری کمیسیون مشترک همکاری ایران و چین در این سفر رقم خورد و در دل این سفر توافقات خوبی برای پروژه‌های دقیق وزارتخانه‌ها رقم خورد. در این سفر توافقات خوبی صورت گرفت که در ماه‌های آینده با شروع به کار شدن پروژه‌ها شاهد تحولات خوبی خواهیم بود.

حساب ویژه پیشرفت و عدالت برای همه استان‌ها

به گفته خاندوزی برای نخستین بار برای تمام استان‌ها حساب‌های ویژه پیشرفت و عدالت برای مصارف تبصره ۱۸ قانون بودجه ۱۴۰۲ کل کشور ایجاد شده است.

وی ادامه داد: تنظیم دستورالعمل این حساب‌ها قدری زمان برد و روز گذشته - ۲۶ تیر - رسماً ابلاغ شد.

وزیر اقتصاد گفت: با این دستورالعمل، در سال جاری ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از ظرفیت تبصره ۱۶ قانون بودجه صرف اشتغال حمایتی می‌شود.

سخنگوی اقتصادی دولت درباره تحولات قیمتی اقتصاد گفت: باید منتظر آمار تیرماه ماند اما اجمالا آمار تا ۲۲ تیرماه این را حکایت می‌کند که با توجه به اتفاق‌های که در تعاملات بین المللی و کنترل تورم از طریق سقف رشد نقدینگی و سایر اقدامات برای مهار تورم رخ داده در اکثر بازارهای رسمی کشور در تیرماه شاهد ثبات قیمتی بهتری نسبت خرداد و اردیبهشت خواهیم بود که به محض نهایی شدن آمار اعلام‌می شود.

این خبر تکمیل می‌شود…

تبریک سال ۱۴۰۰ + اس ام اس، متن و عکس...
ما را در سایت تبریک سال ۱۴۰۰ + اس ام اس، متن و عکس دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد جواد عظیم بازدید : 78 تاريخ : سه شنبه 27 تير 1402 ساعت: 13:43