۱۰ صبحانه با تخم مرغ مقوی و خوشمزه + طرز تهیه

ساخت وبلاگ

خواص تخم مرغ بسیار زیاد هستند، هر چند باید از باورهای غلطی مثل رژیم تخم مرغ دوری کرد. این ماده غذایی سرشار از پروتئین و دیگر مواد مغذی است و از همین رو گزینه‌ای ایده‌آل برای وعده صبحانه محسوب می‌شود. همچنین، کالری تخم مرغ بر حسب نوع پخت آن متغیر است و اگر مقدار کالری روزانه‌ای که مصرف می‌کنید، برای شما اهمیت دارد، می‌توانید نوع پخت مناسب خود را پیدا کنید. با این مقدمه و در ادامه این مطلب برای شمایی که می‌خواهید حداکثر بهره را از این ماده غذایی ببرید، به معرفی چند صبحانه با تخم مرغ می‌پردازیم.

صبحانه با تخم مرغ به روش‌های کلاسیک

همانطور که در ابتدای نوشتار نیز اشاره کردیم، تنوع پخت برای تخم مرغ بسیار زیاد است. از آن می‌توان غذاهای مختلفی تهیه کرد و ترکیبش با بسیاری از خوراکی‌های دیگر نتایج بسیار جذابی دارد. اگر به دنبال ایده‌هایی جالب برای صبحانه با تخم مرغ هستید مطالعه این مطلب را ادامه دهید.

۱- تخم مرغ نیمرو یا سرخ شده برای صبحانه

طرز تهیه تخم مرغ نیمرو یا سرخ شده آنقدر آسان است که همه از عهده آن برمی‌آیند. کافی است روغن را در ماهیتابه بریزید و بگذارید مقداری داغ شود و بعد تخم مرغ را در ماهیتابه بشکانید و بگذارید بپزد.قبلاً در کتاب کاله طرز تهیه نیمرو به هشت روش مختلف را توضیح داده‌ایم که تقریباً هر سلیقه‌ای را راضی می‌کنند و البته اگر این دستورهای پخت برای شما کافی نبودند می‌توانید طرز تهیه نیمرو هتلی و طرز تهیه نیمرو عسلی را هم مطالعه کنید.

۲- تخم مرغ نیمرو هم زده یا اسکرامبل

درست مثل دستورهای پخت نیمرو که در بالا لینک‌های آن‌ها را آورده بودیم، تخم مرغ‌های همزده هم به شیوه‌های مختلفی تهیه می‌شود. برای تهیه این صبحانه با تخم مرغ، باید در تابه‌ای که کمی روغن در آن ریخته‌اید و داغ شده است تخم مرغ را بشکنید و پیش از اینکه سفت شود شروع به همزدن آن با یک قاشق یا وسیله‌ای مشابه کنید. ۲- تخم مرغ نیمرو هم زده یا اسکرامبل

اسکرمبل اگ یا تخم مرغ هم زده، معمولاً به شکل کاملاً پخته و سفت شده سرو می‌شود؛ اما اگر ترجیح می‌دهید اسکرمبل اگی نرم، مرطوب و خامه‌ای داشته باشید، حرارت را کم کنید و مرتب هم بزنید تا نتیجه کار خیلی سفت نشوند.

یک روش دیگر و البته رایج‌تر نیز این است که تخم‌مرغ‌ها را در تابه‌ای سرد بریزید و بعد حرارت اجاق را زیاد کنید. شروع به همزدن مایه کنید و در نهایت بعد از مدتی اجاق را خاموش کنید تا تخم مرغ با حرارت باقی‌مانده تا آخر بپزد، فقط باز هم مدام تخم مرغ را هم بزنید تا یک تخم مرغ اسکرمبل به سبک فرانسوی برای صبحانه داشته باشید.

۳- تخم مرغ آب پز به روش‌های مختلف

تخم مرغ آبپز برای صبحانه

صبحانه با تخم مرغ آب پز برای بسیاری ایده‌آل است. در این روش، تخم مرغ را می‌توانید خیلی ساده در مقداری آب بگذارید و اجازه دهید برحسب ذائقه خودتان، یا خیلی کامل بپزد و سفت شود یا عسلی باشد. کافی است زمان مناسب برای تهیه تخم مرغ آب پز را رعایت کنید. طرز تهیه تخم مرغ آب پز را قبلاً به صورت کامل در کتاب کاله توضیح داده‌ایم.

همچنین، اگر می‌خواهید برای مهمانان خود تخم مرغ آب پز را به عنوان صبحانه سرو کنید می‌توانید با مرور مطلب تزیین تخم مرغ آب پز ایده‌های جالبی برای اینکه سفره‌ای رنگین‌تر داشته باشید به دست بیاورید.

تخم مرغ برای صبحانه فراتر از اصول اولیه: املت، شاکشوکا و موارد دیگر

تخم مرغ را می‌توانید با مواد دیگری ترکیب کنید و یک صبحانه کامل‌تر با تخم مرغ برای خود و عزیزان‌تان تهیه کنید. در ادامه برخی از روش‌های تهیه صبحانه با تخم مرغ مثل انواع املت برای صبحانه، شاکشوکا و غیره را مرور می‌کنیم.

۴- املت به سبک ایرانی

یکی از جذاب‌ترین گزینه‌ها برای صبحانه، املت است و قطعا در این میان، املت گوجه برای ما ایرانی‌ها بهترین است. برای تهیه املت علاوه بر تخم مرغ باید گوجه داشته باشید و حوصله به خرج دهید که گوجه را خوب خرد یا رنده کنید و داخل ماهیتابه بریزید و روی اجاق بگذارید تا آبش بخار شود، بعد روغن بریزید و اجازه دهید گوجه خوب در روغن سرخ شود.

بهتر است برای خوشمزه شدن املت مقداری پیاز سرخ شده هم اضافه کنید و همراه نمک و فلفل بگذارید سرخ شود. بعد تخم مرغ را بریزید. انتخاب روش ریختن تخم مرغ به سلیقه شما بستگی دارد. اگر دوست دارید می‌توانید تخم مرغ را در ظرفی دیگر بشکانید و هم بزنید و بعد تخم مرغ هم‌زده را به بقیه مواد اضافه کنید. یا حتی تخم مرغ‌ها را تک‌تک بشکنید، در تابه ریخته و بگذارید همان‌طور بپزند. اگر دوست دارید روش تهیه املت قهوه خانه ای یا طرز تهیه املت خرما را یاد بگیرید ما آن را در کتاب کاله برایتان آماده کرده‌ایم.

۵- املت شاپوری یا لوبیا املت رشتی

یک صبحانه با تخم مرغ جذاب و اصیل ایرانی، املت شاپوی یا لوبیا املت رشتی است. این غذای خوشمزه با تخم مرغ، خوراک لوبیاچیتی و رب تهیه می‌شود. برای تهیه این صبحانه جذاب باید ابتدا تخم‌مرغ سرخ شود و بعد لوبیا چیتی به همراه مواد دیگر برای طعم دادن اضافه شود. طرز تهیه املت شاپوری را با جزییات کامل می‌توانید در کتاب کاله بخوانید.

۶- املت ژامبون و پنیر

املت ژامبون و پنیر یک صبحانه با تخم مرغ

برای تهیه این املت خوشمزه باید ابتدا تخم‌مرغ‌ها، نمک، فلفل و پیازچه را در یک کاسه متوسط با هم مخلوط کرده و حدود یک دقیقه هم بزنید تا یکدست شود و کف کند بعد اجازه دهید به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در دمای اتاق استراحت کند.

در همین حین، یک قاشق غذاخوری کره را در یک تابه نچسب روی حرارت متوسط آب کنید تا داغ شود بعد ژامبون را اضافه کنید و بپزید و مرتبا هم بزنید تا زمانی که لبه‌ها شروع به قهوه‌ای شدن کند. ژامبون را به یک کاسه دیگر منتقل کنید، پنیر را اضافه کنید و هم بزنید تا مخلوط شود. حالا یک قاشق غذاخوری کره دیگر را به تابه اضافه کنید و تفت دهید تا کمی قهوه‌ای شود.

تخم‌مرغ‌ها را دوباره هم بزنید تا کف کند، سپس به ماهیتابه اضافه کنید و بپزید، با استفاده از یک کفگیر سیلیکونی لبه‌ها را به سمت مرکز فشار دهید و تابه را کج کنید تا تخم‌مرغ نپخته زیر آن پخش شود. به فشار دادن لبه‌های تخم‌مرغ‌ها و چرخاندن تابه، دور تابه ادامه دهید تا املت تقریبا سفت شود. ژامبون و پنیر را روی نیمی از املت بپاشید، از روی حرارت بردارید، روی آن را بپوشانید و اجازه دهید املت بماند تا به قوام مورد نظر برسد.

با استفاده از کاردک سیلیکونی، لبه‌های املت را از ماهیتابه باز کنید و ماهیتابه را تکان دهید سپس املت را با احتیاط از وسط تا کنید و بعد آن را در بشقاب سرو بریزید و بلافاصله سرو کنید.

۷- املت سوفله با پنیر

طرز تهیه سوفله با پنیر یک صبحانه با تخم مرغ

یک صبحانه با تخم مرغ عالی و متفاوت قطعا املت سوفله است که برای تهیه آن باید در یک کاسه متوسط، زرده‌های تخم مرغ را با کمی نمک و مقداری فلفل سیاه هم بزنید تا خوب مخلوط شوند. سپس، در یک کاسه بزرگ جداگانه، با استفاده از همزن، سفیده‌های تخم‌مرغ را هم بزنید تا کف کنند.

نیمی از سفیده تخم مرغ زده شده را به زرده‌ها اضافه کنید و خوب هم بزنید تا سفیده‌ها کاملا با هم ترکیب شوند و پایه سوفله یکدست شود. حالا نصف پنیر و همچنین پیازچه را اضافه کنید و خوب مخلوط کنید. در نهایت باقیمانده سفیده‌های زده شده را اضافه کنید و با استفاده از یک کفگیر به آرامی داخل پایه سوفله بریزید تا خوب ترکیب شوند.

بالاخره در یک تابه نچسب کره بریزید و آن را روی حرارت متوسط بگذارید تا آب شود و کف کند. پایه سوفله را داخل تابه بریزید. با استفاده از کاردک، پایه سوفله را به صورت دایره یکنواخت پهن کنید و سطح آن را صاف کنید. روی آن را بپوشانید و بپزید تا سطح زیر املت قهوه‌ای و قسمت بالایی املت سفت شود. پنیر باقی‌مانده را روی سوفله پخش کنید. یک بار دیگر در ماهیتابه را بگذارید تا ترکیب حال شده بپزد و پنیر شروع به آب شدن کند. حالا املت را با احتیاط از ظرف بیرون بیاورید و روی یک بشقاب سرو گرم بریزید و آن را روی خودش تا کنید. نوش جان!

املت از آن دسته غذاهایی است که در کشورهای مختلف با سبک‌های مختلف تهیه می‌شود. در کتاب کاله تا به امروز طرز تهیه املت یونانی، طرز تهیه املت اسپانیایی، طرز تهیه املت سبزیجات و پنیر و طرز تهیه املت سوسیس با پنیر بوترکیزه را به صورت کامل توضیح و آموزش داده‌ایم.

۸- شاکشوکا نوعی املت خوشمزه برای صبحانه

طرز تهیه شاکشوکا به عنوان یک صبحانه با تخم مرغ

شاکشوکا صبحانه‌ای شبیه املت ما ایرانی‌هاست. برای تهیه آن نیاز به گوجه، پیاز، سیر، فلفل دلمه‌ای، تخم مرغ، گشنیز و تخم گشنیز و البته پاپریکا، زیره و فلفل دارید. در طرز تهیه شاکشوکا ابتدا گوجه، فلفل دلمه‌ای، پیاز و سیر را خوب نگینی خرد کنید و بعد پیاز و سیر را خوب در روغن تفت دهید و فلفل دلمه‌ای و گوجه را اضافه کنید تا سرخ و آب گوجه گرفته شود. سپس تخم گشنیز و باقی ادویه‌ها را اضافه کنید و در نهایت تخم مرغ را در ماهیتابه بشکنید، بدون آن‌که تخم مرغ را هم بزنید. در نهایت بعد از چند دقیقه که تخم مرغ خودش را گرفت شاکشوکای شما آماده است. نوش جان!

۹- نان تست و تخم مرغ، صبحانه مقوی و خوشمزه

خیلی وقت‌‎ها شاید دلتان بخواهد صبحانه متفاوت اما ساده‌ای بخورید. تهیه تست آووکادو با تخم مرغ یکی از این غذاهای مقوی است. طرز تهیه کامل این نوع صبحانه را می‌توانید در کتاب کاله بخوانید.

۱۰- سوسیس تخم مرغ

اگر به دنبال یک ایده برای صبحانه با تخم مرغ برای روز تعطیل هستید، شاید سوسیس تخم مرغ یکی از بهترین گزینه‌ها باشد. سریع آماده می‌شود، خوشمزه است و تقریباً همه آن را دوست دارند و به شیوه‌های مختلفی نیز می‌توان آن را آماده کرد.

قبلاً در کتاب کاله طرز تهیه سوسیس تخم مرغ را مفصل توضیح داده‌ایم و اگر می‌خواهید این صبحانه خوشمزه را متفاوت به سبک قهوه‌خانه‌ها درست کنید، توصیه می‌کنیم این دستور پخت جالب و کامل را حتماً بخوانید.

تخم مرغ ماده غذایی مقوی برای همه

ارزش غذایی تخم مرغ بسیار زیاد است. در یک تخم مرغ کوچک ۵۴ کالری انرژی، ۳.۷ گرم چربی و ۵.۲ گرم پروتئین وجود دارد. این ماده غذایی تقریباً برای همه مفید است و در وعده‌‌های مختلف می‌توان آن را به شیوه‌های گوناگونی تهیه و میل کرد. در بالا ما ۱۰ صبحانه مختلف با تخم مرغ را معرفی کردیم‌ و به عنوان پیشنهاد آخر توصیه می‌کنیم اگر تمایل دارید راجع به طبع تخم مرغ بدانید به مطلبی که در همین رابطه در کتاب کاله تهیه شده است مراجعه کنید.

آیا ۲ عدد تخم مرغ برای صبحانه زیاد است؟

برای یک وعده غذایی سالم در صبح میتوانید ۲ تا ۴ تخم مرغ در صبحانه خود بگنجانید که حاوی کمتر از ۲۴۰ کالری است.

برای طعم دادن به تخم مرغ چه چیزی اضافه کنم؟

هم برای طعم دادن به تخم مرغ هم تعدیل طبع آن بهتر است از نمک، فلفل، ترخون، شوید و ریحان استفاده کنید.

The post ۱۰ صبحانه با تخم مرغ مقوی و خوشمزه + طرز تهیه appeared first on کتاب کاله.

تبریک سال ۱۴۰۰ + اس ام اس، متن و عکس...
ما را در سایت تبریک سال ۱۴۰۰ + اس ام اس، متن و عکس دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد جواد عظیم بازدید : 68 تاريخ : سه شنبه 27 تير 1402 ساعت: 13:43